Så går det till när 35 000 paket packas

Apotea levererar många tusen paket om dagen. Framgångsfaktorn är både enkel och avancerad.

Varje dag lämnar nästan 200 000 varor Apoteas lager i Morgongåva.

Varje dag lämnar nästan 200 000 varor Apoteas lager i Morgongåva.

Foto: Ebba Örn

Heby kommun2019-11-06 09:00

Nätapotekets vd Pär Svärdson står i den aluminiumtrappa som leder ner till varugolvet. Sett härifrån ser de anställda ut som tetris-bitar när de rör sig genom rutnätet av varor. De skjuter lastvagnar framför sig och fyller fack med schampo, värktabletter och kosttillskott. En skärm på vagnen visar vilken vara som ska plockas härnäst och vilken väg över varugolvet som de ska välja för att plocka upp varorna på mest effektiva sätt.

– Varenda låda måste vara snyggt packad med rätt varor. Det är en utmaning, vi packar närmare 200 000 varor varje dag. Men vi har duktiga medarbetare som lätt går 1,5 mil om dagen, säger Pär Svärdson.

Varje varufack på packvagnen utgör en beställning. Bara den här dagen kommer omkring 35 000 ordrar att plockas, paketeras och lämna lokalerna.

Det har gått drygt ett och halvt år sedan Apotea flyttade in i de 38 000 kvadratmeter stora lokalerna i företagsparken i Morgongåva. Men apoteket börjar redan växa ur sina lokaler. Som tidningen tidigare berättat har därför en ansökan om detaljplaneändring av marken intill Apotea lämnats in , för att kunna bygga ut. Inom närmaste åren räknar man med att rekrytera ytterligare ett par hundra personer.

Bakgrunden till expansionstakten är snabba leveranser och intresset för logistik, menar Pär Svärdson.

– Beställer man något på nätet startar man nästan som en äggtimer och börjar fundera på när paketet kommer. Jag beställde en cykelhjälm häromdagen och betalade extra för expressfrakt. Två dagar senare har den fortfarande inte kommit. Vi hade levererat tre gånger på den tiden.

En annan sida av leveranser är klimatpåverkan. Hur hållbart är det att leverera tusentals paket om dagen?

– Vi kan absolut kan göra mer, men det är en myt att långsam leverans skulle vara bättre för miljön. Vi försöker hitta så bra leveranser som möjligt och använder bara bolag som kör med så rent drivmedel som går att hitta. Nya fraktbolag har ofta ett bättre miljötänk än de gamla.

Pär Svärdson rör sig bort till ett rullband en bit in i lokalen. Här packas varje order i låda för hand. Den skjutsas i väg på bandet för att fotograferas, etiketteras, scannas och till slut placeras på en fraktvagn. Vilken vagn som paketet hamnar på beror på hur stort det är, vart det ska skickas och vilket fraktalternativ som kunden har valt.

En våning upp hanteras receptbelagda läkemedel. Det är den del av verksamheten som växer mest.

– Vi skulle behöva vara 25 farmaceuter till. De går igenom medicinerna som finns på receptet och kollar så att inget krockar. Om det är felaktiga doser stoppas ordern och farmaceuten ringer upp patienten eller läkaren.

Finns den kompetens som ni söker här i Heby kommun?

– Just farmaceuter hittar vi framförallt i Uppsala där utbildningen finns. Men vi har många unga som jobbar med att plocka varor som bor i kommunen.

Ambitionen är att bli Sveriges mest hållbara företag. Solcellsanläggningen på taket, som försörjer bygget med ström, är en del i det arbetet. En annan är att fasa ut den onödiga plast som många apoteksvaror levereras i, så kallade plasttråg, som tidigare användes i butik för att ställa upp varor på hyllor.

– Vi har sagt till våra leverantörer att alla produkter som står i plasttråg ska vara borta senast inom ett år. Samma krav har vi ställt tidigare när det gäller exempelvis mikroplaster i hudvårdsprodukter. Med tjat och Apoteas makt kan vi bli av med miljöförstöring som är helt utan nytta.

Varje fack på vagnen är en beställning. En skärm visar i vilken ordning som varorna ska hämtas för att plockningen ska gå så smidigt som möjligt.
Varje fack på vagnen är en beställning. En skärm visar i vilken ordning som varorna ska hämtas för att plockningen ska gå så smidigt som möjligt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!