I somras infördes en lag om tobaksfria nikotinprodukter. Lagen krÀver sÀrskild mÄttfullhet vid marknadsföring, bland annat att den inte fÄr vara pÄtrÀngande, uppsökande eller uppmana till bruk av produkterna, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.
Verket har mellan augusti och oktober förra Äret granskat tolv företags marknadsföring av produkterna och hittat flera "klara övertrÀdelser av lagen".
Det handlar bland annat om bilder, filmer, ljud och ljus, text eller pÄstÄenden som bryter mot sÀrskild mÄttfullhet.
Vidare hittade Konsumentverket marknadsföring av gratisprover och gÄvor som uppmanar till bruk av tobaksfria nikotinprodukter.
Marknadsföringen fÄr heller inte riktas sÀrskilt till eller skildra barn eller ungdomar under 25 Är. Men i granskningen har Konsumentverket noterat att den i stor omfattning finns i sociala medier och att den i flera fall har utformats pÄ ett sÀtt som riskerar att attrahera en yngre mÄlgrupp.
"Vi förutsÀtter nu att berörda bolag ser över sin marknadsföring sÄ att den Àr förenlig med gÀllande rÀtt. Om vi upptÀcker att det inte har skett nÄgra förbÀttringar kan det leda till enskilda tillsynsÀrenden", sÀger Astrid Hjertaker, jurist vid Konsumentverket, i pressmeddelandet.