Ökad olycksrisk nĂ€r fler kör överlastade

NĂ€stan hĂ€lften av alla tunga fordon pĂ„ svenska vĂ€gar Ă€r överlastade. Det kan fĂ„ allvarliga konsekvenser pĂ„ flera sĂ€tt – inte minst genom att risken för olyckor ökar.

NÀstan hÀlften av alla tunga fordon kör för tungt lastade. Arkivbild.

NÀstan hÀlften av alla tunga fordon kör för tungt lastade. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2020-06-09 05:10

Förra Äret var nÀstan hÀlften, 45 procent, av de tunga fordonen pÄ svenska vÀgar överlastade enligt Trafikverket. Det Àr en drastisk ökning jÀmfört med fem Är tidigare, dÄ samma siffra lÄg pÄ 23 procent.

Och överlastade fordon kan fĂ„ allvarliga konsekvenser – pĂ„ flera sĂ€tt.

Kan fastna

– Ett överlastat fordon kan innebĂ€ra att man fĂ„r en sĂ€mre stabilitet och en nĂ„got sĂ€mre trafiksĂ€kerhet. Det kan leda till fler olyckor, sĂ€ger Lennart Kalander, avdelningschef pĂ„ avdelningen för nationell planering pĂ„ Trafikverket.

Men framför allt kan det leda till att tunga fordon fastnar i backar eller blir stĂ„ende tvĂ€rs över vĂ€gar – vilket i sin tur ocksĂ„ kan leda till olyckor, enligt Kalander.

Dessutom riskerar det att snedvrida konkurrensen inom branschen

– De som systematiskt vĂ€ljer att köra med överlast bryter mot lagen, men fĂ„r samtidigt möjlighet att fĂ„ en större ekonomisk vinning Ă€n de som kör med lagliga laster.

Förstör vÀgar

Ytterligare en problematisk aspekt Àr att för tunga fordon innebÀr mer slitage, och i lÀngden skador, pÄ landets stora vÀgar.

– Det pĂ„verkar Ă€ven indirekt det lĂ„gtrafikerade vĂ€gnĂ€tet som Ă€r i stort behov av Ă„tgĂ€rder. Pengarna gĂ„r till att Ă„tgĂ€rda bĂ€righetsskador pĂ„ de stora vĂ€garna, som vi inte hade haft om man hade kört lagligt.

TT: Vad kan man göra Ät det hÀr?

– Det krĂ€vs att man ser över kontrollverksamheten, det vet jag att polisen tittar pĂ„. Man skulle nog ocksĂ„ behöva titta pĂ„ hur höga böter det Ă€r för att köra för tungt lastat. Är det tillrĂ€ckligt avskrĂ€ckande eller behöver man höja dem? Det borde man se över, sĂ€ger Lennart Kalander.

Fakta: Trafikverkets mÀtningar

WIM-mÀtningar (weigh-in-motion), vid 31 stycken trafikavsnitt, för Är 2019 visar att överlastandelen för tunga fordon uppgÄr till cirka 45 procent.

Överlastandelen har ökat betydligt frĂ„n 2014. 2014 uppmĂ€ttes en överlastandel pĂ„ ca 25 procent, 2015 var överlastandelen ca 35 procent för att stiga ytterligare under perioden 2016–2019 och ligger nu pĂ„ ca 45 procent.

KĂ€lla: Trafikverket

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!