Förra Äret var nÀstan hÀlften, 45 procent, av de tunga fordonen pÄ svenska vÀgar överlastade enligt Trafikverket. Det Àr en drastisk ökning jÀmfört med fem Är tidigare, dÄ samma siffra lÄg pÄ 23 procent.
Och överlastade fordon kan fĂ„ allvarliga konsekvenser â pĂ„ flera sĂ€tt.
Kan fastna
ââEtt överlastat fordon kan innebĂ€ra att man fĂ„r en sĂ€mre stabilitet och en nĂ„got sĂ€mre trafiksĂ€kerhet. Det kan leda till fler olyckor, sĂ€ger Lennart Kalander, avdelningschef pĂ„ avdelningen för nationell planering pĂ„ Trafikverket.
Men framför allt kan det leda till att tunga fordon fastnar i backar eller blir stĂ„ende tvĂ€rs över vĂ€gar â vilket i sin tur ocksĂ„ kan leda till olyckor, enligt Kalander.
Dessutom riskerar det att snedvrida konkurrensen inom branschen
ââDe som systematiskt vĂ€ljer att köra med överlast bryter mot lagen, men fĂ„r samtidigt möjlighet att fĂ„ en större ekonomisk vinning Ă€n de som kör med lagliga laster.
Förstör vÀgar
Ytterligare en problematisk aspekt Àr att för tunga fordon innebÀr mer slitage, och i lÀngden skador, pÄ landets stora vÀgar.
ââDet pĂ„verkar Ă€ven indirekt det lĂ„gtrafikerade vĂ€gnĂ€tet som Ă€r i stort behov av Ă„tgĂ€rder. Pengarna gĂ„r till att Ă„tgĂ€rda bĂ€righetsskador pĂ„ de stora vĂ€garna, som vi inte hade haft om man hade kört lagligt.
TT: Vad kan man göra Ät det hÀr?
ââDet krĂ€vs att man ser över kontrollverksamheten, det vet jag att polisen tittar pĂ„. Man skulle nog ocksĂ„ behöva titta pĂ„ hur höga böter det Ă€r för att köra för tungt lastat. Ăr det tillrĂ€ckligt avskrĂ€ckande eller behöver man höja dem? Det borde man se över, sĂ€ger Lennart Kalander.