Flera aktörer pÄ bilmarknaden kommer att pÄverkas av coronaviruset framfart under vÄren, enligt bland andra branschorganisationen Bil Sweden.
Senast under onsdag förmiddag meddelande Volkswagen att de förlÀnger produktionsstopp i Tyskland, som kopplas till den rÄdande pandemin. Enligt Richard Forslund, försÀljningschef pÄ Volkswagen i Kista och Upplands VÀsby, har Sverige tidigare lagt en större förbestÀllning av bilar och har en planeringen för tillfÀlliga stopp i fabriker.
ââJust nu kan jag inte sĂ€ga om det kommer att pĂ„verka oss eller inte. Hela vĂ€rlden pĂ„verkas pĂ„ nĂ„got sĂ€tt av allt det hĂ€r, men hur det pĂ„verkar oss lokalt i Sverige vet vi inte i dagslĂ€get, sĂ€ger han till TT.
För Richard Forslund och hans team pÄ Volkswagen i Kista har möten med spekulanter och kunder till stor del skiftat form. I hallarna Àr det sÄ gott som tomt, men hela teamet av sÀljare Àr pÄ plats.
ââDet Ă€r en markant skillnad i antalet möten över telefon och mejl. Det sker ocksĂ„ fler upphandlingar via Skype som aldrig gjorts tidigare i samma utstrĂ€ckning. Nu sker det pĂ„ nĂ€stan daglig basis, sĂ€ger Richard Forslund.
FÀrre besökare
Trots att flödet av besökare i hallarna har minskat dag för dag de senaste tre veckorna Àr orderingÄngarna uppskattningsvis pÄ samma nivÄ som tidigare. Under mars ökade försÀljningen jÀmfört med Ärets första tvÄ mÄnader, vilket tillhör det normala. Företag fortsatte att lÀgga bestÀllningar pÄ bilar och privatpersoner fortsatte att köpa. DÀremot sköts större upphandlingar frÄn kommuner och landsting upp under mars.
ââDet Ă€r förstĂ„eligt, eftersom de har annat att göra Ă€n att köpa bilar just nu.
Samtidigt har de dagliga rutinerna förÀndrats. De kunder som faktiskt kommer in till bilhallarna tas inte i hand och det hÄlls ett ordentligt fysiskt avstÄnd. PÄ flera bord stÄr flaskor med handsprit uppradade.
ââDet Ă€r vĂ€l bĂ„de bra och dĂ„ligt att det kommer fĂ€rre personer till hallarna. Folk ska ju vara hemma och sĂ„ fort fler börjar röra sig ute sĂ„ vet vi inte hur situationen förĂ€ndras. Men samtidigt vill vi sĂ€lja bilar.
ââVi Ă€r vana att jobba i mycket upp och nedgĂ„ng, och vi tror absolut att det hĂ€r kommer att vĂ€nda. Vi Ă€r inte ett dugg oroliga för bilförsĂ€ljningen över lag, fortsĂ€tter Richard Forslund.
PÄtaglig oro
Samtidigt finns det en oro över utvecklingen i Europa. Underleverantörer som drabbas av pandemin och inte kan leverera kan skaka aktörer som Volkswagen indirekt.
ââVi har sett mĂ„nga upp- och nedgĂ„ngar i vĂ€rldsekonomin och vi har alltid lyckats reda ut svĂ„righeterna vi stĂ€lls inför, mycket för att det dels Ă€r lĂ„nga processer, men Ă€ven för att folk behöver bilarna. Sedan ska man inte sticka under stol med att det finns oroligheter, sĂ€rskilt ute i Europa, sĂ€ger Richard Forslund.