Pandemin fick skolket att minska

Distansundervisningen har gjort att skolket minskat. Åtminstone det som inrapporteras till Centrala studiestödsnĂ€mnden, och som innebĂ€r att gymnasieelever förlorar sina studiebidrag.

Under det gÄngna lÀsÄret förlorade 27|100 av landets gymnasieelever studiebidraget pÄ grund av skolk. Arkivbild.

Under det gÄngna lÀsÄret förlorade 27|100 av landets gymnasieelever studiebidraget pÄ grund av skolk. Arkivbild.

Foto: Jessica Gow/TT

HÀlsa och sjukvÄrd2020-07-09 09:05

De senaste elva Ären har andelen gymnasieelever som förlorar sitt studiebidrag ökat konsekvent, och förra lÀsÄret lÄg andelen pÄ rekordhöga 8,7 procent.

Men coronapandemin, och distansundervisningen i gymnasieskolan har inneburit ett trendbrott för uppgÄngen, berÀttar Peter Engberg, analytiker pÄ Centrala studiestödsnÀmnden (CSN).

Under det gĂ„ngna lĂ€sĂ„ret förlorade 27 100 gymnasister bidraget, vilket motsvarar 8 procent av landets elever. Det innebĂ€r ett tydligt trendbrott.

– Vi har följt utvecklingen för inrapporterat skolk mĂ„nad för mĂ„nad, och jĂ€mfört med förra Ă„ret. Under april till juni ser vi en rejĂ€l dipp, sĂ€ger han.

Tiden innan i den period som rapporten omfattar, lÀsÄret 2019/2020, har dock sett ut som vanligt. Allt större andel elever hade dÄ haft annat för sig Àn att sitta i klassrummen.

Störst effekt i början

Men dÄ klassrumsundervisningen byttes mot undervisning via datorn hemma sÄ var fler nÀrvarande. I alla fall till en början.

– Den allra största effekten sĂ„g vi initialt dĂ„ distansundervisningen infördes, dĂ„ lĂ€mnades fler skoluppgifter in och den höga frĂ„nvaron minskade.

Men en och annan kan nog undra om inte distansundervisningen gett ökade möjligheter till annat Àn studier, dÄ ingen lÀrare kollar nÀrvaron i ett fysiskt klassrum. Och visst Àr det svÄrt att bedöma om distanseleverna verkligen har Àgnat sig Ät skolarbetet pÄ distans, konstaterar Peter Engberg.

Metoder för nÀrvarokontroll

Metoderna för att kontrollera nÀrvaron skiljer sig mellan olika skolor, och mellan olika Àmnen.

– En del har en metod som innebĂ€r att eleven meddelar sin nĂ€rvaro i början av lektionen och i slutet av den. PĂ„ vissa lektioner, som idrott, har eleven i bland fĂ„tt föra trĂ€ningsdagbok.

Men bÄde Skolverket och Skolinspektionen har gjort undersökningar som visat pÄ högre nÀrvaro vid distansundervisningen under coronapandemin, och fler undersökningar kommer sannolikt att göras, enligt Peter Engberg.

– Det Ă€r mĂ„nga studier pĂ„ gĂ„ng, sĂ€ger han.

RÀttad: I en tidigare version angavs fel efternamn pÄ CSN:s analytiker Peter Engberg.

Skolk i gymnasieskolan

Skolan bedömer vad som rÀknas som skolk. Det kan till exempel vara upprepad frÄnvaro, Äterkommande sena ankomster eller att eleven lÀmnar lektionerna för tidigt.

Om skolan bedömer att en elev Àr borta vid upprepade tillfÀllen utan giltig frÄnvaro ska det rapporteras till CSN, som dÄ stoppar utbetalningarna.

Fyra timmars ogiltig frÄnvaro under en mÄnad kan pÄverka studiebidraget. Det kan Àven pÄverka eventuella inackorderingstillÀgg, extra tillÀgg eller lÀrlingsersÀttningar frÄn CSN.

Den viktigaste förklaringen till minskningen Àr enligt CSN den övergÄng till distansundervisning som följde med coronapandemins utbrott i mars.

Under perioden april–juni har 40 procent fĂ€rre fĂ„tt studiebidraget indraget, jĂ€mfört med samma period föregĂ„ende lĂ€sĂ„r. Minskningen av andelen skolkare syns i princip över hela landet.

Högst andel elever som miste studiebidraget under lÀsÄret 2019/2020 finns i Gotlands lÀn, följt av GÀvleborg. Dalarnas lÀn har minst andel skolkare.

Studiebidraget ligger pĂ„ 1 250 kronor per mĂ„nad. Utöver det finns Ă€ven exempelvis inackorderingstillĂ€gg, för elever som studerar pĂ„ annan ort.

KÀlla: Centrala studiestödsnÀmnden (CSN).

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!