Klimatexpert: "Konfliktlinjerna Àr tydligare"

COP27 i Sharm el-Sheikh kommer inte hamna pĂ„ topplistan för framgĂ„ngsrika klimatmöten, enligt Åsa Persson, forskningschef vid Stockholm Environment Institute.
–Det hĂ€r var ingen tydlig framgĂ„ng för klimatet eller för klimatförhandlingarna i sig, sĂ€ger hon.

Sameh Shoukry, ordförande för COP27, vid slutplenum.

Sameh Shoukry, ordförande för COP27, vid slutplenum.

Foto: Peter Dejong/AP/TT

Klimatmötet2022-11-20 05:15

Årets klimatmöte var ett steg framĂ„t för framför allt fattiga lĂ€nder i och med att man fick ett beslut gĂ€llande fonden för skador och förluster, enligt Persson. Men i övrigt anser hon att mötet inte levererade nĂ„gra nya Ă„taganden.

Hon sÀger att forumet i sig ocksÄ ifrÄgasÀtts oftare och vilket syfte det fyller.

– Det Ă€r bra att alla vĂ€rldens lĂ€nder möts, men man skulle vilja se att mer mötestid Ă€gnades Ă„t uppföljning av gamla löften och Ă„taganden. Det Ă€r politiskt kĂ€nsligt att göra det, men det Ă€r det vĂ€rlden behöver göra.

Enligt Persson sÄg man i Är fler försök att urvattna tidigare skrivningar. Det Àr tydligt att klimatförÀndringen har gÄtt frÄn att vara ett framtida hot till ett faktiskt hot i dag, sÀger hon.

– Det Ă€r dĂ€rför sĂ„rbara lĂ€nder vill ha den hĂ€r ersĂ€ttningen. Men samtidigt ser vi ocksĂ„ att fossilindustrin och de lĂ€nder som Ă€r beroende av export av fossila brĂ€nslen mobiliserar sig. Konfliktlinjerna har blivit tydligare.

Svagt resultat

I fjol kunde klimatmötet i Glasgow enas om att "fasa ner" viss kolkraft och fossila subventioner. Men Ärets COP27 kunde inte enas om hur det ska gÄ till, lyder kritiken.

Mathias Fridahl, som Àr forskare i klimatpolitik vid Linköpings universitet, ser resultatet som svagt.

– Det hĂ€r Ă€r en skör process dĂ€r de som vill minst bestĂ€mmer mest. Det Ă€r alltid den lĂ€gsta nivĂ„n som fĂ„r sĂ€tta standarden i de hĂ€r förhandlingarna, sĂ€ger han.

Slutdokumentet innehÄller formuleringar som ligger i linje med Parisavtalets mÄl om att begrÀnsa den globala uppvÀrmningen till 1,5 grader jÀmfört med förindustriell tid. Men: mÄnga hade velat se starkare skrivningar om hur man ska nÄ dit.

– Har man tagit ett beslut – vilket vi gjorde i Glasgow – om att fasa ner anvĂ€ndningen av fossilt kol och subventionerna för fossila brĂ€nslen, dĂ„ vill man ocksĂ„ ta nĂ„got kliv framĂ„t frĂ„n den positionen.

Det har man inte gjort i Sharm el-Sheikh, konstaterar Fridahl. Man stÄr kvar dÀr man stod för ett Är sedan.

Spegling av geopolitiken

Under klimatkonferensen i Glasgow lyckades Indien driva igenom formuleringen att "fasa ner" anvĂ€ndningen av kolkraft istĂ€llet för att "fasa ut". Senare har landet fört fram vikten av att fasa ner alla fossila brĂ€nslen – för att minska trycket pĂ„ sin egen omstĂ€llning, enligt bedömare.

Men det Ă€r inte bara Indien som hĂ„llit emot. Även lĂ€nder som Iran, Saudiarabien och Ryssland har satt sig mot att införa starkare Ă„taganden för att fasa ner kolet.

– Det Ă€r vĂ€l en spegling av de geopolitiska spĂ€nningarna generellt. PĂ„ sĂ„ vis Ă€r det positivt att man kom överens i alla fall, sĂ€ger Fridahl.

Även om Fridahl hade velat se mer, framhĂ„ller han att överenskommelsen Ă€ndĂ„ ger en gemensam grund att stĂ„ pĂ„. Skrivelsen frĂ„n Glasgow finns kvar och upprepas i Sharm el-Sheikh.

Skador och förluster

Precis som Åsa Persson framhĂ„ller upplevs andra delar i slutdokumentet som framsteg. För första gĂ„ngen gĂ„r de rika lĂ€nderna med pĂ„ att betala till de fattiga lĂ€nderna för de skador och förluster som klimatförĂ€ndringarna innebĂ€r. Inför mötet i Egypten var det fĂ„ som trodde pĂ„ ett genombrott i frĂ„gan.

Överenskommelsen om ersĂ€ttning till fattiga lĂ€nder Ă€r viktig, sĂ€ger Chris Field, klimatprofessor vid amerikanska Stanford. Det ska till för att förĂ€ndra synen pĂ„ klimatansvar.

– Det Ă€r en spĂ€nnande utveckling. Vi ser inte sĂ„ ofta klimatpolitikens landskap förĂ€ndras sĂ„ mycket som det gjort i dag. Det hĂ€r Ă€r riktig utveckling, jag tror att det Ă€ndrar synen, Ă€ven om det inte innebĂ€r jĂ€ttemycket pengar till sĂ„rbara lĂ€nder, sĂ€ger Field.

Oklart kring Kina

Att klimatmötet ocksÄ i konsensus kunde klubba en överenskommelse i frÄgan Àr i det perspektivet Àn mer anmÀrkningsvÀrt.

EU och USA har varit motstÄndare. Men EU gick till slut med pÄ det om stödet gick till de mest sÄrbara lÀnderna. Till slut kunde Àven USA acceptera skrivelserna.

En frÄga Àr synen pÄ Kina, som klassas som ett utvecklingsland av FN.

– Jag tror att det Ă€r den svĂ„ra frĂ„gan. Kina Ă€r en enorm utslĂ€ppare, den (för nĂ€rvarande) största globalt och den andra största genom tiderna. Jag tycker att Kina borde bidra till fonden, och att de i lĂ€ngden skulle tjĂ€na pĂ„ att klassas som ett utvecklat land i klimatsammanhang, Ă€ven om de just nu skulle tjĂ€na pĂ„ att ses som ett outvecklat land, sĂ€ger Field.

Det finns inga fastlagda summor i överenskommelsen. En kommitté med representanter frÄn 24 lÀnder ska under det kommande Äret mejsla ut hur fonden ska byggas upp, vilka lÀnder som ska bidra och vilka som ska vara mottagare.

Field sÀger att de tvÄ stora frÄgorna nu Àr hur mycket pengar som ska hamna i fonden och hur den ska anvÀndas.

– Det som Ă€r komplicerat Ă€r att i Parisavtalet sĂ„ finns ett tydligt uttalande att rika lĂ€nder inte kan hĂ„llas ansvariga för de skador som fattiga lĂ€nder drabbas av. SĂ„ det hĂ€r mĂ„ste implementeras i ett sammanhang dĂ€r det inte handlar om traditionellt ansvarsutkrĂ€vande.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!