Det har varit mÄnga instÀllda arrangemang i coronautbrottets spÄr, som konserter, teaterförestÀllningar, studentflak och motionslopp. I flera vÀgledande beslut bringar nu AllmÀnna reklamationsnÀmnden (ARN) klarhet i vad som gÀller.
Grundprincipen Àr entydig. Har du som konsument köpt en tjÀnst sÄ ska du ha rÀtt att fÄ pengarna tillbaka om tjÀnsten inte levereras. Det spelar ingen roll om arrangörerna i avtalet har skrivit att de inte betalar tillbaka pengar vid utebliven förestÀllning eller motsvarande.
ââMan kan inte avtala hur som helst. Om avtalsvillkoren lĂ€gger hela risken pĂ„ konsumenten ifall ett evenemang mĂ„ste stĂ€llas in â utan att det balanseras av nĂ„gon annan fördel för konsumenten â kan villkorens skĂ€lighet ifrĂ„gasĂ€ttas, sĂ€ger Marcus Isgren, chef för ARN.
Motionslopp undantag
Men pÄ en punkt gör nÀmnden en annan bedömning, ett förtydligande av tidigare besked. En kvinna har anmÀlt Göteborgsvarvet till ARN och vill ha tillbaka sin startavgift pÄ 595 kronor. NÀmnden anser att kvinnan inte har rÀtt att ÄterfÄ avgiften.
ââVi ansĂ„g att det var ett lĂ„gt belopp och det fanns ett delvis annat syfte med arrangemanget Ă€n att vara vinstdrivande, sĂ€ger Marcus Isgren.
Annika Knutsson Àr tacksam över ARN:s beslut.
ââMen vi Ă€r ocksĂ„ ödmjuka inför att det Ă€r ett komplext lĂ€ge. Vi vill att vĂ„ra löpare ska kĂ€nna förtroende för oss att vilja springa Göteborgsvarvet och andra lopp runt om i Sverige. Det hĂ€r ger oss möjlighet att arrangera loppet pĂ„ det sĂ€ttet som vi gör, sĂ€ger hon.
Blir prejudicerande
Beslutet anses som vÀgledande. Det innebÀr att det Àr troligt att nÀmnden kommer att följa samma linje om nÄgon vill pröva sitt fall nÀr det gÀller andra motionslopp.
ââHar man liknande avtal och liknande avgifter blir det troligen sĂ„, sĂ€ger Marcus Isgren.
Men i andra fall som ARN prövat gav de vÀgledande besluten kunden rÀtt till full Äterbetalning. Det handlande om en GES-konsert med mat och dryck, en uppskjuten fotbollslandskamp mellan Sverige och Spanien och ett studentflak som inte kunde köras.
ââPrincipen Ă€r att har man köpt en biljett eller bestĂ€llt en tjĂ€nst som sedan inte levereras ska man fĂ„ pengarna tillbaka, sĂ€ger Marcus Isgren.