Motorcyklarna vi helst vill glömma

Alla har vi vÄra lik i garderoben. Pinsamma saker som aldrig skulle ha sagts eller gjorts. Detsamma gÀller mc-tillverkarnas ruskigt fula hojar. Vi tittar pÄ nÄgra av de vÀrsta.

BMW C1 var en stadshoj med hög sÀkerhet som ambition.

BMW C1 var en stadshoj med hög sÀkerhet som ambition.

Foto: BMW Motorrad

Livsstil & fritid2020-06-08 08:25

De flesta hojtillverkare har nÄgon gÄng tagit ett generande snedsteg och byggt en misslyckad motorcykel. En sÄdan brukar sÀllan nÀmnas nÀr mÀrkets glansfulla historia ska summeras.

– Det finns hur mĂ„nga fula hojar som helst! Men allt ligger förstĂ„s i betraktarens ögon, sĂ€ger Mikael Sandholm, redaktör för tidningen Allt om mc.

Han gÄr rakt pÄ sak och ger exempel. Först ut blir en italiensk skapelse, som nÀr den lanserades kallades för ett designhaveri och i Expressen beskrevs som "en kompis till roboten R2D2 i "Star wars".

– Ducati Multistrada DS var ful nĂ€r den kom. Den var oproportionerligt byggd och har inte blivit vackrare med Ă„ren.

Tak och vindruta

En annan motorcykel som Mikael ratar Àr ett tyskt ekipage frÄn 2001 med tak och vindruta, sÀkerhetsbÀlte och krockzoner. Enligt honom, och mÄnga andra, Àr BMW:s skoter C1 "ful som stryk". SÄ tillverkades den ocksÄ bara under ett par Är.

Man kan frÄga sig varför det blir sÄ hÀr. Borde inte ett etablerat fabrikat kÀnna vart vinden blÄser? Jo, men ibland chansar man för att kÀnna av marknaden, andra gÄnger handlar det om ren och skÀr desperation.

Försöket kan nÀmligen lyckas. GrÀnsen mellan fult och frÀckt Àr ofta hÄrfin. NÄgra extrema byggen som har hamnat pÄ rÀtt sida Àr muskelmaskinen Yamaha V-Max, sporthojen Suzuki Katana och framtidsskotern Honda Spacy.

PlastbÄt

Det verkar gÄ Ät skogen nÀr en tillverkare, som har specialiserat sig pÄ vissa typer av motorcyklar, ger sig in i ett nytt territorium. Det hÀnde till exempel Harley-Davidson.

– NĂ€r chopperkulturen blomstrade i slutet av 1960-talet ville H-D hĂ€nga pĂ„ trenden. Resultatet blev den serietillverkade Super Glide FX, som hade en jĂ€ttelik bakdel Ă  la plastbĂ„t. Den blev extremt bespottad, sĂ€ger Mikael Sandholm.

Inte heller tycker han att Suzuki B-King var snygg, ett biffigt bygge som förde tankarna till en Transformer-robot.

Men vÀrst av alla hiskeliga hojar var nog ett monster frÄn Brasilien.

– VW tillverkade folkabubblan dĂ€r. Eftersom importavgifterna var skyhöga kom nĂ„gon pĂ„ att bygga en motorcykel av folkadelar. Amazonas 1600 blev stor, tung och överdimensionerad. Riktigt ful, sĂ€ger Mikael Sandholm.

Men alla hÄller nog inte med. Det som nÄgon tycker Àr anskrÀmligt kan uppfattas som underskönt av en annan. Smaken Àr som lÀderbaken.

Mer om de vÀrsta

+ Amazonas 1600: Koloss pÄ tvÄ hjul. AME Amazonas 1600 hade bland annat motorn och kopplingen frÄn folkabubblan. Trots tyngden och klunsigheten byggdes den i över tio Är, med start 1978.

+ BMW C1: FÄgel? Fisk? NÀ, nÄgonting mitt emellan. BMW C1 var tÀnkt att vara en lÀttkörd pendlarhoj med en bils vÀderskydd och sÀkerhetsutrustning. Ett framtidsfordon för citybruk.

+ BMW K1: Snygg eller ful? BMW K1 delade mc-vÀrlden i tvÄ lÀger. Denna sporttourer togs fram inför 1988 för att visa var skÄpet skulle stÄ. KÄporna var gjorda av glasfiber och aerodynamiken god.

+ Ducati Multistrada: Som en robot frÄn Star Wars. Ducati Multistrada 1000 DS lanserades inför 2003. Den var rapp och smidig men hade ett mÀrkligt frontparti, som var designat av Pierre Terblanche.

+ Harley-Davidson Super Glide FX: Bakdel à la plastbÄt. I USA hade folk börjat bygga om sina hojar och skapade choppers. H-D:s försök att hÀnga pÄ trenden blev den lustiga Super Glide FX, en raritet i dag.

+ Honda Spacy: Ett rymdskepp frÄn 70-talet? Ja, nÀstan. Modellen hette Elite i Japan, men döptes till Spacy för Europamarknaden. Den kom 1984 och Àr i dag kultförklarad.

+ Suzuki B-King: En designmĂ€ssig vattendelare. Suzuki B-King sĂ„g ut att vara hĂ€mtad frĂ„n en japansk serietidning. Den kom 2008 och hade en radfyra pĂ„ 1 340 kubik samt ruggiga 184 hĂ€stkrafter.

+ Yamaha V-Max: Ultrafet, brutal och futuristisk. Yamaha V-Max kom 1985 och sÄg ut som en korsning av dragster, chopper och amerikansk muskelbil. Hojen Àlskas av mÄnga och fick en uppföljare i modern tid.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!