Med 70 procents högre batterikapacitet och nÀstan 17 000 kronor lÀgre pris blir Volkswagens instegsmodell i elbilsprogrammet nu mer anvÀndbar och dessutom tillgÀnglig för mÄnga fler.
Nej, VW E-up Àr kanske inte ekipaget man packar in familjen i för att Äka pÄ bilsemester, för snackar vi volymer Àr Ärets upplaga lika liten som fjolÄrets. Men i övrigt har den alltsÄ blivit mera vuxen och uppfyller de flesta vardagliga behov.
Den Àr riktigt kul att köra, Àr vÀlutrustad och ger en överraskande god komfort. TvÄ vuxna fÀrdas alldeles utmÀrkt, men dÀr bak Àr det trÄngt och framsÀtenas ryggstöd skymmer nÀstan all sikt. Fast dagens barn tittar kanske mer i mobilen Àn pÄ omgivningen? Och det Àr egentligen bara barn som ryms dÀr.
NĂ€stan 12 sekunder frĂ„n start till 100 kilometer i timmen Ă€r inte sĂ„ imponerande men de första 10â15 meterna klĂ„r E-Up faktiskt de flesta nĂ€r trafikljusen slĂ„r om till grönt. Och det beror förstĂ„s pĂ„ att en elmotor ger maximalt vridmoment redan frĂ„n första sekunden, medan en konventionell förbrĂ€nningsmotor först mĂ„ste komma upp i varv.
Toppfarten Ă€r bara 130 kilometer i timmen. Fast Ă„ andra sidan â vad ska du med mera till nĂ€r du ingenstans i Sverige fĂ„r köra fortare Ă€n 120?
OpÄlitlig mÀtmetod
Batterikapaciteten Àr nu 32,3 kilowattimmar, vilket enligt WLTP-mÀtningen ska ge en rÀckvidd pÄ 26 mil. FjolÄrsmodellen kom enligt samma mÀtmetod max 16 mil. Men ingetdera stÀmmer nÀr temperaturen pendlar runt nollstrecket. NÀr batteriet Àr fullt, enligt bilens egen mÀtare, sÄ anges rÀckvidden i vÄr bil till 18,7 mil. DÄ kan man vÀlja tvÄ sparlÀgen, Eco respektive Eco+, dÀr rÀckvidden i det sistnÀmnda lÀget ökar till 23,5 mil. Att bilen blir lite tröttare gÄr att stÄ ut med, men inte att klimatanlÀggningen stÀngs av.
Förutom nÀmnda sparlÀgen kan man med vÀxelspaken aktivera fem bromsenergiÄtervinningslÀgen för att maximera rÀckvidden. De fungerar helt enkelt som motorbroms och anvÀnds i stÀllet för de hydrauliska bromsarna i exempelvis en utförsbacke.
Via en 40 kilowatts snabbladdare fylls batteriet till 80 procent pĂ„ en timme. Med en laddbox hemma tar det fyraâfem timmar. NĂ€r jag kopplade bilen till ett vanligt vĂ€gguttag i mitt garage visade mĂ€taren att det krĂ€vdes drygt tio timmar för att ladda fullt.
LÄg tyngdpunkt
à rets version av VW Up Àr baserad pÄ den Àldre NSF-plattformen och inte pÄ den helt nya modulÀra MEB-plattformen, Modulare E-antriebs-Baukasten, som kommer att bli bas för i princip alla eldrivna bilar inom VW-gruppen. Batterierna Àr paketerade under golvet, vilket ger en lÄg tyngdpunkt och stabila köregenskaper.
Efter avdrag för klimatbonus hamnar priset pĂ„ drygt 213 000 kronor. Fortfarande rĂ€tt dyrt för en sĂ„ liten bil, med en teknik som mĂ„nga kanske ocksĂ„ Ă€r lite osĂ€kra inför â utvecklingen gĂ„r just nu fort nĂ€r det gĂ€ller miljöbilar. DĂ„ kanske leasing kan vara ett alternativ? 2 995 kronor i mĂ„naden kan det kosta.