Uppdaterat ekipage för tvÄ vuxna

NÀr bilföretagen uppgraderar sina modeller blir de förstÄs lite bÀttre, men oftast ocksÄ mycket dyrare. NÀr Volkswagen nu har skruvat fÀrdigt pÄ sin lilla E-up kostar den lite mindre.

I bra vÀder och med anstÀndig fart kommer man 26 mil med nya VW E-up innan det Àr dags att sÀtta i sladden igen.

I bra vÀder och med anstÀndig fart kommer man 26 mil med nya VW E-up innan det Àr dags att sÀtta i sladden igen.

Foto: Anders Wiklund/TT

Livsstil & fritid2020-03-23 08:09

Med 70 procents högre batterikapacitet och nĂ€stan 17 000 kronor lĂ€gre pris blir Volkswagens instegsmodell i elbilsprogrammet nu mer anvĂ€ndbar och dessutom tillgĂ€nglig för mĂ„nga fler.

Nej, VW E-up Àr kanske inte ekipaget man packar in familjen i för att Äka pÄ bilsemester, för snackar vi volymer Àr Ärets upplaga lika liten som fjolÄrets. Men i övrigt har den alltsÄ blivit mera vuxen och uppfyller de flesta vardagliga behov.

Den Àr riktigt kul att köra, Àr vÀlutrustad och ger en överraskande god komfort. TvÄ vuxna fÀrdas alldeles utmÀrkt, men dÀr bak Àr det trÄngt och framsÀtenas ryggstöd skymmer nÀstan all sikt. Fast dagens barn tittar kanske mer i mobilen Àn pÄ omgivningen? Och det Àr egentligen bara barn som ryms dÀr.

NĂ€stan 12 sekunder frĂ„n start till 100 kilometer i timmen Ă€r inte sĂ„ imponerande men de första 10–15 meterna klĂ„r E-Up faktiskt de flesta nĂ€r trafikljusen slĂ„r om till grönt. Och det beror förstĂ„s pĂ„ att en elmotor ger maximalt vridmoment redan frĂ„n första sekunden, medan en konventionell förbrĂ€nningsmotor först mĂ„ste komma upp i varv.

Toppfarten Ă€r bara 130 kilometer i timmen. Fast Ă„ andra sidan – vad ska du med mera till nĂ€r du ingenstans i Sverige fĂ„r köra fortare Ă€n 120?

OpÄlitlig mÀtmetod

Batterikapaciteten Àr nu 32,3 kilowattimmar, vilket enligt WLTP-mÀtningen ska ge en rÀckvidd pÄ 26 mil. FjolÄrsmodellen kom enligt samma mÀtmetod max 16 mil. Men ingetdera stÀmmer nÀr temperaturen pendlar runt nollstrecket. NÀr batteriet Àr fullt, enligt bilens egen mÀtare, sÄ anges rÀckvidden i vÄr bil till 18,7 mil. DÄ kan man vÀlja tvÄ sparlÀgen, Eco respektive Eco+, dÀr rÀckvidden i det sistnÀmnda lÀget ökar till 23,5 mil. Att bilen blir lite tröttare gÄr att stÄ ut med, men inte att klimatanlÀggningen stÀngs av.

Förutom nÀmnda sparlÀgen kan man med vÀxelspaken aktivera fem bromsenergiÄtervinningslÀgen för att maximera rÀckvidden. De fungerar helt enkelt som motorbroms och anvÀnds i stÀllet för de hydrauliska bromsarna i exempelvis en utförsbacke.

Via en 40 kilowatts snabbladdare fylls batteriet till 80 procent pĂ„ en timme. Med en laddbox hemma tar det fyra–fem timmar. NĂ€r jag kopplade bilen till ett vanligt vĂ€gguttag i mitt garage visade mĂ€taren att det krĂ€vdes drygt tio timmar för att ladda fullt.

LÄg tyngdpunkt

Årets version av VW Up Ă€r baserad pĂ„ den Ă€ldre NSF-plattformen och inte pĂ„ den helt nya modulĂ€ra MEB-plattformen, Modulare E-antriebs-Baukasten, som kommer att bli bas för i princip alla eldrivna bilar inom VW-gruppen. Batterierna Ă€r paketerade under golvet, vilket ger en lĂ„g tyngdpunkt och stabila köregenskaper.

Efter avdrag för klimatbonus hamnar priset pĂ„ drygt 213 000 kronor. Fortfarande rĂ€tt dyrt för en sĂ„ liten bil, med en teknik som mĂ„nga kanske ocksĂ„ Ă€r lite osĂ€kra inför – utvecklingen gĂ„r just nu fort nĂ€r det gĂ€ller miljöbilar. DĂ„ kanske leasing kan vara ett alternativ? 2 995 kronor i mĂ„naden kan det kosta.

Volkswagen E-up

Specifikationer

Grundpris: 273 600 kronor (minus 60 000 kr bonus).

Förbrukning: 14,6 kWh/100 km (WLTP).

RÀckvidd pÄ el: 256 km (WLTP).

KoldioxidutslÀpp: 0 g/km.

KvÀveoxidutslÀpp: 0 mg/km.

Motor: Elektrisk.

Kraftöverföring: 1-vÀxlad, framhjulsdriven.

Skatt: 360 kronor.

Max effekt: 83 hÀstkrafter.

Max vridmoment: 212 Nm frÄn 0 varv/min.

TjĂ€nstevikt: 1 229 kg.

LÀngd/bredd/höjd: 3,60/1,65/1,47 meter.

Bagageutrymme: 251–959 liter.

Acceleration 0–100 km/tim: 11,9 sekunder.

Toppfart: 130 km/tim.

Omdömen

Motor/vÀxellÄda +++ (3/5)

En tÀmligen beskedlig elmotor pÄ 83 hÀstkrafter och en enkel transmission med en enda vÀxel, som dock erbjuder ett par lÀgen för att motorbromsa och dÀrmed generera elström. Eco och Eco+ sÀnker motoreffekten och stÀnger av luftkonditioneringen.

Ekonomi/miljö +++++ (5/5)

Bra pris efter 60 000 kronor i miljöbonus, lĂ„g skatt och förvĂ€ntat bra andrahandsvĂ€rde. NollutslĂ€pp. RĂ€ckvidden pĂ„ el Ă€r begrĂ€nsad sĂ„ hĂ€r Ă„rs.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Trots att bilen Àr byggd pÄ en lite förÄldrad plattform Àr den överraskande underhÄllande att köra och kÀnns trygg Àven vid lite tuffare tag. Mycket tack vare batteriernas placering och den dÀrmed lÄga tyngdpunkten.

SĂ€kerhet +++ (3/5)

År 2011 fick VW Up fem stjĂ€rnor i Euro NCAP:s krocktest. I fjol fick den bara tre. Inte för att den blivit sĂ€mre utan för att testet blivit tuffare. En sĂ„dan hĂ€r liten bil Ă€r nĂ€stan alltid i underlĂ€ge i ett land dĂ€r de flesta medtrafikanterna kör en betydligt större bil.

Helhet +++ (3/5)

En supermiljöbil med en prislapp som gör det möjligt för fler att Äka eldrivet. 26 mils rÀckvidd om vÀdret Àr milt. Kul och enkel att köra, men trÄng dÀr bak och med lite tveksam krocksÀkerhet.

TvÄ konkurrenter

Honda E

370 200 kronor. 136 hĂ€stkrafter. RĂ€ckvidd 22 mil.

Elmotor, bakhjulsdriven. Förbrukning 18 kWh/100 km. Ett nummer större Àn VW E-up men ocksÄ en med betydligt större prislapp.

Skoda Citigo iV

268 400 kronor. 83 hĂ€stkrafter. RĂ€ckvidd 26 mil.

Elmotor, framhjulsdriven. Förbrukning 14,8 kWh/100 km. Kusin till VW E-up och byggd pÄ samma plattform. NÄgot billigare.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!