Redan frÄn Ärsskiftet Àr det tÀnkt att det nya mediestödet ska börja gÀlla. Pengarna, som gÄr till redaktioner runt om i landet, Àr i vissa fall helt avgörande för tidningar och nyhetssajter i en tid av knivskarp konkurrens om uppmÀrksamheten och en vikande annonsmarknad.
ââDet Ă€r en stor omstöpning, sĂ„ det Ă€r klart att det pĂ„verkar mĂ„nga redaktioner, sĂ€ger Kajsa Rohdin, enhetschef pĂ„ Myndigheten för press radio och tv.
Men trots att det nya mediestödet snart ska vara pÄ plats Àr lagen inte ens klubbad i riksdagen. Den ska dÀrefter godkÀnnas i EU-kommissionen, innan den kan trÀda i kraft.
Eftersom tiden Ă€r sĂ„ knapp valde myndigheten att redan i somras skicka ut ett utkast pĂ„ föreskrifter â alltsĂ„ hur lagen som Ă€nnu inte finns ska tolkas â pĂ„ remiss till bland annat mediehus.
"Djup osÀkerhet"
Branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU) skriver att hanteringen skapat "en djup osÀkerhet och oförutsÀgbarhet" bland medlemsföretagen.
ââDet finns frĂ„getecken. Det handlar om tidtabellen och en oro att införandet av den nya modellen riskerar att försenas. Och det finns frĂ„getecken gĂ€llande vissa definitioner och prioriteringar av stödet, sĂ€ger Bonnier News Thomas Matsson, som leder arbetsgruppen för mediestödet hos TU.
Förlorare i det nya systemet Àr antagligen mer nischade tidningar som ges ut pÄ nationell nivÄ, till exempel Dagen, en tidning pÄ kristen grund, med 36 anstÀllda.
ââDet Ă€r sannolikt till vĂ„r nackdel, dessvĂ€rre, sĂ€ger vd:n och chefredaktören Felicia Ferreira.
Tidningen fick 17,7 miljoner kronor i driftstöd i Ă„r. Hon rĂ€knar med betydligt mindre pengar â om ens nĂ„got â nĂ€r övergĂ„ngsperioden Ă€r över. Hon sĂ€ger att det finns en osĂ€kerhet bland de anstĂ€llda, men samtidigt en kĂ€mpaglöd.
Vad konsekvenserna blir Àr osÀkert, framför allt dÄ sÄ mycket Ànnu Àr oklart.
ââVi kommer att vara tvungna att anpassa oss och göra förĂ€ndringar, men jag Ă€r övertygad om att vi överlever, sĂ€ger hon.
Gratistidningarna vinnare
PÄ NTM, dÀr titlar som Upsala Nya Tidning och NorrlÀndska Socialdemokraten ingÄr, Àr Nils Olauson positiv till det nya mediestödet och inriktningen mot lokal och regional journalistik, men tycker ocksÄ att det Àr problematiskt med osÀkerheten.
ââDet Ă€r en utmaning att det Ă€r sĂ„ mycket som fortsatt inte Ă€r klargjort, ur vĂ„rt perspektiv.
Ăven TU Ă€r positiva till stödets nya inriktning. Thomas Mattsson lyfter ocksĂ„ fram att det fokuserar pĂ„ originaljournalistik och prioriterar smĂ„, lokala medier.
ââOm man lĂ€ser alla remissvar sĂ„ kan man fĂ„ intrycket att det finns mycket kritik mot mediestödet, men syftet Ă€r att peka pĂ„ rĂ€tt tekniska detaljer. Vi Ă€r positiva till att det moderniseras, sĂ€ger Mattsson.
I det nya stödet söker företag pengar för att tĂ€cka lönekostnader för redaktionell personal â till exempel reportrar, redaktörer och fotografer. Det spelar ingen roll om det Ă€r papper eller sajt, om det Ă€r text, ljud eller bild eller om det Ă€r gratis- eller betaltjĂ€nster.
ââDe som Ă€r de stora vinnarna Ă€r gratistidningar, som aldrig tidigare fĂ„tt presstöd, sĂ€ger Mattsson.