Jossan och Mona har moppefeber

De Ă€r vackra att se pĂ„, roliga att meka med och vĂ€cker minnen till liv. Men det som triggar mopedsamlandet för Mona och Josefine ”Jossan” Andersson Ă€r sjĂ€lva körningen.
– Den frihetskĂ€nsla moppen gav dig som 15-Ă„ring kommer tillbaka varje gĂ„ng, sĂ€ger Jossan.

Det ska vara klassiska mopeder frÄn 1950-talet och framÄt. Jossan (till vÀnster) vid en sÀllsynt och ÄtrÄvÀrd MCB CS 1250 frÄn 1971, och Mona valde en Crescent 1249 frÄn 1962.

Det ska vara klassiska mopeder frÄn 1950-talet och framÄt. Jossan (till vÀnster) vid en sÀllsynt och ÄtrÄvÀrd MCB CS 1250 frÄn 1971, och Mona valde en Crescent 1249 frÄn 1962.

Foto: Thomas Sjölund

Motor2020-09-14 08:07

Precis som i Karin Boyes berömda dikt Ă€r det resan som Ă€r mĂ„let – att Ă€ga moped Ă€r synonymt med att brumma fram i maklig fart.

–  De ska vara roliga och bekvĂ€ma att köra. En moppe Ă€r ingen prydnad, sĂ€ger Jossan.

Tillsammans har hon och frun Mona skaffat sig en imponerande samling mopeder, frÄn frÀmst Crescent och Nymans VerkstÀder som tillverkaren hette innan.

–  Jag rĂ€knade dem nyligen och det handlar om ungefĂ€r 100 stycken, mest sĂ„ kallade Raketer.

FĂ€rdmedel

Allt började för nĂ€stan 20 Ă„r sedan nĂ€r paret flyttade ut pĂ„ landet utanför UmeĂ„. NĂ€r Mona var pĂ„ jobbet som lackerare pĂ„ Volvo i UmeĂ„ behövde Jossan kunna ta sig till affĂ€ren. ”Skaffa dig en moped”, sa Mona till henne.

–  Jag gillade idĂ©n men kĂ€nde direkt att jag ville ha en Ă€ldre modell – en ny kĂ€ndes "ocharmig", sĂ€ger Jossan.

Hon hittade en röd och vit Crescent 1149 pÄ Blocket och köpte den osedd. Sedan var det klippt.

–  Det var ju sĂ„ fruktansvĂ€rt roligt att köra! Man puttrar pĂ„ i lagom fart, man hinner se omgivningarna, man kĂ€nner alla dofter – det Ă€r bara magiskt. Ganska snart ville Mona ha en ocksĂ„, sĂ€ger Jossan och skrattar.

Det blev en Crescent Skoterett -64, och Jossan mÀrkte att det var roligt att skruva, putsa och greja med dem. och nÀr hon letade delar dök det upp andra lockande objekt. En vÀrld av mopeder öppnade sig.

–  Eftersom vi har en stor lada pĂ„ gĂ„rden har vi plats. Först tĂ€nkte vi att det kunde vara roligt att ha en i varje fĂ€rg av en viss modell. Men dĂ„ insĂ„g vi inte att det kom nya varje Ă„r, alla i nya, unika nyanser.

Moppe-virtuous

Samlingen vÀxte. Liksom Jossans kunskap. Det Àr fÄ som slÄr henne pÄ fingrarna nÀr det gÀller mopedkunskap. Hon skriver regelbundet artiklar i Àmnet och hennes sajt Raketsport Àr ett vÀlbesökt forum för entusiaster. Ladan hemma pÄ gÄrden har i det nÀrmaste förvandlats till ett museum. Mona och Jossan tar emot besökare efter överenskommelse.

Utmaningen Àr att hitta objekt sÄ nÀra originalskick som det gÄr, till ett bra pris.

– NĂ€r vi köpte som mest var priserna helt annorlunda. Det har hĂ€nt nĂ„got bara de senaste Ă„ren. Jag upplever att mopeden har fĂ„tt högre status som nostalgiobjekt, sĂ€ger Jossan.

Nu fokuserar de pÄ att fÀrdigstÀlla de mopeder som de har. Och att köra dem. För Àven om samlandet ger mÄl och mening, Àr det fÀrden som Àr mödan vÀrd.

Crescent och Nymans VerkstÀder

+ Crescent var frÄn början amerikanskt och cyklar importerades till Sverige av Velicopedaktiebolaget Lindblads, som köptes av Nymans VerkstÀder AB 1931.

+ 1952 tillverkade Nymans sin första moped, Autopeden NV5.

+ 1955 bytte alla mopeder frÄn Nymans namn till Crescent.

+ 1960 gick Nymans samman med Monark.

+ 1964 gick Monark upp i moderbolaget Nymans och Monark Crescent Aktiebolag, MCB, bildades.

KĂ€lla: Raketsport.com.


Varför kallas de Raketer?

MĂ„nga av Crescents moppemodeller kallas i folkmun Raketer– eller till och med Raketarslen –  i folkmun. Det beror dels pĂ„ designen med ett runt lyse baktill som gör att den ser ut som en raket bakifrĂ„n. Dels marknadsfördes fordonen som ”mopeder för jetĂ„ldern”. Allt som hade koppling till rymden var hett pĂ„ 1960-talet.

KĂ€lla: Raketsport.com.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om