Nytt fynd: Stenig botten runt Estonia

Statens haverikommission bekrÀftar för TT att botten runt Estonias vrak inte enbart bestÄr av lös sand. Samtidigt har undersökningen upptÀckt att bogrampen lossnat frÄn ena gÄngjÀrnet och lÀmnat en fri infart till bildÀck.

Det finns hÄrda partier i botten nÀra Estonias vrak, bekrÀftar Statens haverikommission för TT. PÄ bilden syns bland annat Brian Abbott, sonaroperatör, ombord pÄ fartyget Electra af Askö.

Det finns hÄrda partier i botten nÀra Estonias vrak, bekrÀftar Statens haverikommission för TT. PÄ bilden syns bland annat Brian Abbott, sonaroperatör, ombord pÄ fartyget Electra af Askö.

Foto: Stefan JerrevÄng/TT

Olyckor2021-07-14 22:04

Bakgrunden till undersökningarna Àr de uppgifter om hÄl i Estonias styrbordssida som visades i en tv-dokumentÀr i höstas.

Det har tidigare spekulerats kring om skadorna uppstod nÀr fartyget slog i botten, nÄgot som bedömts vara osannolikt dÄ botten bestÄr av lös sand. Men nu bekrÀftar Statens haverikommission att sÄ inte enbart Àr fallet.

– Det finns sten och fast botten i nĂ€rheten av fartyget. Om det kan kopplas till skadorna Ă€r inte klart, sĂ€ger utredningsordförande Jonas BĂ€ckstrand ombord pĂ„ forskningsfartyget Electra af Askö vid förlisningsplatsen.

Han vill inte dra nÄgra slutsatser, men framhÄller att skadorna kan ha orsakats av att fartyget slagit i nÄgot av de hÄrdare partierna.

– Vi fortsĂ€tter arbetet pĂ„ plats. Det hĂ€r Ă€r en förstudie. Senare kommer vi att planera vidare utredningar.

Bogrampen har lossnat

PÄ mÄndagen bekrÀftade den estniska haverikommissionens chef René Arikas för TT att tvÄ tidigare okÀnda sprickor hittats i fartyget. Den bekrÀftelsen kan inte Jonas BÀckstrand ge.

Han uppger att bogrampen, som finns placerad bakom bogvisiret, har lossnat. DÀr rampen tidigare satt finns nu en öppning till fÀrjans bildÀck.

Rolf Sörman, överlevare frÄn katastrofen 1994 och anhörigrepresentant, Àr ocksÄ ombord pÄ fartyget som gör undersökningarna.

– Bogrampen Ă€r sned men i princip helt nere, frĂ„n att ha varit öppen 60 centimeter vid undersökningar som gjorts av Jutta Rabe och JAIC. Den Ă€r inte helt lös men hĂ€nger i ett gĂ„ngjĂ€rn pĂ„ sidan. Det Ă€r fri infart till bildĂ€ck, sĂ€ger han.

Sörman nÀmner den diskussion som fördes efter katastrofen om att Estonia kunde ha fraktat militÀrt gods vid förlisningstillfÀllet. Han tycker det faktum att bogrampen lossnat vÀcker nya frÄgor. Samtidigt kan det finnas en helt naturlig förklaring.

– Det har i och för sig gĂ„tt 27 Ă„r. Det som krĂ€vs Ă€r en ordentlig undersökning. Man tog ju upp bogvisiret och man skulle behöva ta upp bogrampen ocksĂ„. Det Ă€r svĂ„rt att göra undersökningar under vatten, sĂ€ger Rolf Sörman.

GÀllande bottenförhÄllandena har Sörman ingen tydlig bild av vad undersökningen visat men han bekrÀftar att botten bestÄr av sÄvÀl hÄrt packad lera som steniga partier.

Enligt Jonas BÀckstrand diskuterar man nu om man bör undersöka vraket inifrÄn.

– Nu förs diskussioner i vilken mĂ„n vi ser ett behov av gĂ„ in i bĂ„ten. Det behöver vara relevant om vi ska gĂ„ in, av respekt för gravfriden, sĂ€ger han.

Undersöka inifrÄn

Att undersöka vraket inifrÄn har tidigare varit förenat med svÄrigheter och risker, dÄ det har krÀvts ett ingrepp för att ta sig in. Nu Àr förhÄllandena annorlunda, enligt den svenska haverikommissionen.

– Det hĂ€r öppnar en möjlighet att undersöka förhĂ„llandena pĂ„ bildĂ€ck, sĂ€ger BĂ€ckstrand.

UpptÀckten gjordes med svepsonar (undervattensradar) under tisdagen och bekrÀftades med kamera pÄ onsdagen.

Utredningsmyndigheterna i Estland och Sverige genomför en förstudie pÄ olycksplatsen mellan 8 och 18 juli 2021.

Fakta: Estoniakatastrofen

PassagerarfĂ€rjan Estonia förliste i Östersjön natten mot den 28 september 1994. FĂ€rjan hade lĂ€mnat hamnen i Tallinn kvĂ€llen före, men kantrade knappt halvvĂ€gs till Stockholm och sjönk pĂ„ mindre Ă€n en timme.

852 mÀnniskor omkom i katastrofen. 501 av dem var svenskar.

137 personer rÀddades.

Den internationella haverikommissionens viktigaste slutsats blev att fÀstena och lÄsen till Estonias bogvisir var underdimensionerade. Fartyget kantrade till följd av att stora mÀngder vatten forsade in pÄ bildÀck.

Överlevare, anhöriga och andra engagerade personer har dock krĂ€vt att det snabba förloppet dĂ„ Estonia sjönk mĂ„ste utredas ytterligare.

Efter dokumentĂ€ren "Estonia – fyndet som Ă€ndrar allt" har haverikommissionerna i Sverige, Finland och Estland inlett en ny granskning.

För att kunna göra nya dykningar vid vrakplatsen begÀrde Statens Haverikommission att regeringen skulle Àndra lagen om gravfrid.

Den 1 juli 2021 trÀdde en Àndring av lagen om gravfrid i kraft. I den finns ett undantag frÄn förbudet mot dykning som omfattar verksamhet som bedrivs av en myndighet i Sverige Estland, Finland, med avsikt utreda fartygets förlisning.

Statens haverikommission inledde den 8 juli nya undersökningar av olycksplatsen och Estonias vrak. Man undersöker Àven bogvisiret som föll av vid förlisningen. HÄlen i fartyget kommer att fotodokumenteras under vÄren 2022.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!