Nya betyg ska förlÄta tillfÀllig svacka

Allt talar för att gymnasieskolan har ett nytt betygssystem om nÄgra Är. Utredningsförslaget om att införa Àmnesbetyg har nÀmligen brett politiskt stöd. Det Àr mer tveksamt om det finns stöd för att införa ytterligare ett betygssteg för underkÀnt, samt ett examensprov.

En rad förslag om Àndringar i betygssystemet ska leda till mindre betygsstress. Arkivbild.

En rad förslag om Àndringar i betygssystemet ska leda till mindre betygsstress. Arkivbild.

Foto: Jessica Gow/TT

Politik2020-08-17 06:05

Gymnasieskolans kursbetyg ersÀtts med Àmnesbetyg. Det Àr huvudförslaget i det betÀnkande som utredaren Jörgen Tholin överlÀmnat till utbildningsminister Anna Ekström (S).

Kursbetygen har kritiserats för att hacka upp studierna och skapa stress. Eleverna betygssÀtts nÀmligen efter varje kurs som Àmnena Àr uppdelade i, och samtliga kursbetyg vÀgs in i meritvÀrdet. En svag insats första terminen följer alltsÄ med hela vÀgen, utan hÀnsyn till bÀttre resultat under utbildningens gÄng.

– VĂ„rt förslag innebĂ€r att du fĂ„r ett betyg i slutet, vilket innebĂ€r att man fĂ„r bĂ€ttre med tid, man fĂ„r möjlighet att ibland misslyckas och hitta en ny strategi att lĂ€ra sig – man fĂ„r mer lugn och ro, förklarar Jörgen Tholin.

Tiden mogen

Ämnesbetygen har utretts förr och varit nĂ€ra att införas. Men nu Ă€r tiden mogen, enligt Anna Ekström, som bedömer att det finns ett tillrĂ€ckligt brett stöd i riksdagen. Ämnesbetygen Ă€r ocksĂ„ en punkt i januariavtalet mellan regeringen, Liberalerna och Centern.

Men tycker lÀrarkÄren att det Àr vÀrt arbetet att lÀra sig och planera efter ett nytt betygssystem?

– FrĂ„n de allra flesta lĂ€rare hör jag att man tycker att det vore vĂ€rt besvĂ€ret, sĂ€ger Anna Ekström.

DÀremot Àr det inte sÀkert att Àmnesbetygen ska vara pÄ plats redan till hösten 2024, som utredningen föreslagit.

– Det Ă€r en ganska tajt tidsram. För min del Ă€r det viktigare att det blir rĂ€tt och bra Ă€n att det gĂ„r fort, sĂ€ger Anna Ekström.

Mindre stelbent

I betĂ€nkandet finns ocksĂ„ ett förslag som gĂ„r ut pĂ„ en mer flexibel och rĂ€ttvis betygssĂ€ttning. Med dagens system mĂ„ste eleven, för att fĂ„ betyget C, prestera minst C i alla delar. En enda del med sĂ€mre resultat ger ett lĂ€gre betyg – Ă€ven om eleven kanske presterat pĂ„ A-nivĂ„ i en annan del. Förslaget Ă€r att lĂ€rarna ska kunna göra en sammantagen bedömning och sĂ€tta det betyg som bĂ€st motsvarar vad eleven kan.

Förslaget berör elever Àven i grundskolan, och det gör ocksÄ förslaget att införa ett ytterligare betyg för underkÀnt: Fx.

I dag ges betyget F till alla som inte klarat kunskapskraven, oavsett hur nÀra eller lÄngt ifrÄn de Àr ett E. Det föreslagna Fx ska ges till dem som Àr nÀra att bli godkÀnda.

– LĂ€rare vittnar om svĂ„righeter för elever, exempelvis nyanlĂ€nda som kommer till Sverige och ska lĂ€ra sig svenska, som gĂ„r igenom F pĂ„ F innan man nĂ„r ett E. Det finns inget pĂ„ vĂ€gen, sĂ€ger Jörgen Tholin.

Fx nej tack

Men Fx har inte samma breda stöd som Àmnesbetygen. SÄvÀl Liberalernas skolpolitiska talesperson Roger Haddad som Moderaternas dito Kristina Axén Olin gör tummen ned för "lite underkÀnt-betyget".

– Det Ă€r glĂ€djande med förslaget att införa Ă€mnesbetyg. Men den del vi Ă€r kritiska mot Ă€r förslaget att införa ett Fx. Vi borde inte anpassa betygssystemet efter att mer Ă€n var fjĂ€rde elev i grundskolan fĂ„r icke godkĂ€nt i nĂ„got eller nĂ„gra Ă€mnen. I stĂ€llet borde vi se till att alla barn blir godkĂ€nda, sĂ€ger AxĂ©n Olin.

Uppenbara nackdelar

En frÄga som föreslÄs utredas vidare Àr möjligheten att införa examensprov pÄ gymnasieskolan, i syfte att motverka betygsinflation.

– Det innebĂ€r att eleverna har tvĂ„ mĂ€tpunkter – bĂ„de betygen och examensprovet, som de sedan kan söka vidare pĂ„, sĂ€ger Jörgen Tholin.

Men Anna Ekström Àr tveksam.

– Jag Ă€r vĂ€ldigt bekymrad över betygsinflationen och kommer att titta pĂ„ alla förslag som utredaren lagt pĂ„ bordet. Men jag kan direkt se att det finns uppenbara nackdelar med examensprov, till exempel att allt avgörs pĂ„ ett enda prov.

Fakta: FrÄn 5 till MVG till A

Fram till 1994 var gymnasieskolan indelad i linjer, dĂ€r alla elever inom en linje i princip följde samma studievĂ€g. Eleverna fick Ă€mnesbetyg, med betygsstegen 1–5.

Betygssystemet var relativt, det vill sÀga en elevs kunskaper vÀgdes mot andra elevers kunskaper. Betygsstegen fördelades enligt en normalfördelningskurva. Det innebar att pÄ riksnivÄ skulle en majoritet ha betyget 3.

Sedan 1994 Ă€r gymnasieskolan indelad i program. Programmen Ă€r uppbyggda pĂ„ ett visst antal kurser i varje Ă€mne. Betygssystemet Ă€r inte relativt utan mĂ„l- och kunskapsrelaterat – en viss kunskapsnivĂ„ ger ett visst betyg. Betyg sĂ€tts efter varje kurs.

FrÄn början anvÀndes betygsstegen Icke godkÀnd (IG) GodkÀnt (G), VÀl godkÀnt (VG) och Mycket vÀl godkÀnt (MVG).

DĂ€refter, 2011, utökades betygsstegen till sex, A–F. Samma betygsskala gĂ€ller för grundskolan.

KĂ€llor: Direktiv 2018:32 och SOU 2016:77

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!