Kontakt med myndigheter, Ă€renden hos banken, bestĂ€llning av varor eller nĂ„got sĂ„ enkelt som att köpa en bussbiljett. Conny Bergqvist behöver be om hjĂ€lp med allt â i alla fall om han vill göra det online.
PÄ grund av en lÀtt intellektuell funktionsnedsÀttning har han inte kunnat fÄ e-legitimation. I takt med att samhÀllet digitaliseras allt mer stÀngs fler dörrar för honom.
ââDet kĂ€nns inte bra, jag blir beroende av att fĂ„ hjĂ€lp av andra mĂ€nniskor. Om det Ă€r nĂ„got jag inte kan fĂ„ hjĂ€lp med sĂ„ Ă€r det kört, sĂ€ger han.
"KĂ€nns diskriminerande"
Han önskar att han kunde vara mer sjÀlvstÀndig, och mindre beroende av stöd frÄn sin förvaltare och redan hÄrt belastad servicepersonal.
ââI mina mörkaste stunder sĂ„ kĂ€nns det lite diskriminerande. Jag Ă€r 70 Ă„r och fĂ„r inte göra vissa saker. Vi pratar om att vi ska ha ett samhĂ€lle för alla men nĂ€r det kommer till kritan sĂ„ kĂ€nns det lite som att man Ă€r en andra klassens medborgare, sĂ€ger han.
Conny Bergqvist Àr inte ensam. Fem procent av de svenska internetanvÀndarna saknar mobilt bank-id, enligt Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet 2020.
Ăven de som har tillgĂ„ng till mobilt bank-id kan uppleva det som krĂ„ngligt. NĂ€stan en av fem svenskar, 17 procent, behöver hjĂ€lp med att installera mobilt bank-id, enligt rapporten Digitalt utanförskap 2020.
ââDet Ă€r ett jĂ€tteproblem. Fler och fler företag och myndigheter utgĂ„r frĂ„n att det Ă€r nĂ„got folk kan anvĂ€nda, men det finns en stor grupp mĂ€nniskor som blir helt utestĂ€ngda, sĂ€ger Malin Ekman AldĂ©n, generaldirektör pĂ„ Myndigheten för delaktighet.
VĂ€rre under pandemin
För mÄnga har problemet förvÀrrats under pandemin. NÀr mÀnniskor uppmanas undvika att sÄvÀl gÄ i butiker som att ha onödiga möten och kontakter med andra sÄ vÀnder sig mÄnga till digitala alternativ. Men en stor grupp har inte den möjligheten.
ââFrĂ„gan Ă€r högaktuell nu med corona, det blir ett akut problem, sĂ€ger Malin Ekman AldĂ©n.
För Conny Bergqvist innebÀr avsaknaden av e-legitimation att han inte kan bestÀlla saker pÄ internet utan hjÀlp, och han tvingas ut i affÀrer trots att han Àr i riskgrupp.
ââĂta mĂ„ste jag ju, sĂ„ det Ă„terstĂ„r inte mycket annat Ă€n att gĂ„ och handla sjĂ€lv, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
ââDet finns inget annat alternativ. Blir jag smittad sĂ„ blir jag smittad.
Efterlyser alternativ
Conny Bergqvist betonar att han inte har nÄgot emot att fÄ hjÀlp, att det ofta kan vara bra. Men han Äterkommer hela tiden till att det mÄste fÄ ske pÄ hans villkor.
ââJag tycker att det Ă€r en grundlĂ€ggande mĂ€nsklig rĂ€ttighet att sjĂ€lv fĂ„ avgöra nĂ€r jag ska be om hjĂ€lp. Nu har jag inget val.
Malin Ekman Aldén efterlyser fler alternativa lösningar för de som inte kan ha mobilt bank-id. Hon menar ocksÄ att det behövs insatser för de som helt stÄr utanför den digitala vÀrlden.
ââMĂ„nga Ă€ldre kan behöva stöd och utbildning för att komma in i det digitala. Sedan finns det de som har knappa ekonomiska villkor och kanske inte har rĂ„d med en telefon eller dator. Man behöver sĂ€kerstĂ€lla att inte de stĂ„r helt utanför den hĂ€r vĂ€rlden, sĂ€ger hon.
ââDigitaliseringen gĂ„r vĂ€ldigt fort, men vi mĂ„ste tĂ€nka pĂ„ att alla har olika förutsĂ€ttningar för att hĂ€nga med. Det Ă€r ett stort och viktigt problem att lösa.