För första gÄngen Àr Àven antalet omkomna i vÀgtrafiken fÀrre Àn 200 personer. Framför allt Àr det olyckor med personbil som minskar men Àven bland oskyddade trafikanter Àr antalet fÀrre.
ââDet Ă€r glĂ€djande att se och en kraftig nedgĂ„ng över tid. Men arbetet mĂ„ste fortsĂ€tta för att fĂ„ ner olyckstalen och dödsfallen i trafiken, sĂ€ger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör pĂ„ Transportstyrelsen.
Enligt Transportstyrelsens preliminÀra statistik miste 113 personer som fÀrdades i bil livet 2021. Av dessa fÀrdades 96 i personbil och övriga i buss eller lastbil.
Utöver detta omkom 25 motorcyklister och 20 cyklister samt 23 fotgÀngare som blivit pÄkörda av motorfordon.
TrafiksÀkerhetsarbetet kommer att delvis Àndra karaktÀr hÀdanefter, enligt Transportstyrelsen. FrÄn att ha varit inriktat pÄ att bygga bort risker inriktas arbetet nu mer pÄ hur trafikanterna beter sig.
ââVi behöver tala mer om individernas beteende i trafiken dĂ€r vi alla har ett ansvar, genom att hĂ„lla hastigheter, köra nyktert och anvĂ€nda bilbĂ€lte. Det kan inte endast kompenseras enbart med bĂ€ttre bilar eller vĂ€gar, sĂ€ger Jonas Bjelfvenstam.
Omkomna i sjötrafik gÄr ner
FÀrre miste ocksÄ livet i sjötrafiken under förra Äret. Enligt Trafikverket omkom 21 personer i fritidsbÄtsolyckor i Sverige, jÀmfört med 29 personer under 2020.
NÀrmare hÀlften, nio personer, omkom pÄ insjöar, fem personer i skÀrgÄrden, fyra personer i hamnmiljöer och fyra vid bryggor. Tre av olyckorna kopplas till vattenskotrar.
ââTransportstyrelsen har lĂ€mnat underlag till regeringen kring vattenskotrar och ett handlar om att införa obligatoriska förarbevis för att köra vattenskoter i svenska vatten â nĂ„got som blir obligatoriskt frĂ„n och med första maj i Ă„r. Det Ă€r ocksĂ„ ett sĂ€tt att öka kunskapsnivĂ„n och förbĂ€ttra mĂ€nniskors beteende i trafiken, sĂ€ger Jonas Bjelfvenstam.
Antalet omkomna inom den svenska yrkessjöfarten har varit lÄgt de senaste tio Ären. Sedan 2012 har totalt tio personer omkommit.
Under 2021 intrÀffade dÀremot tvÄ sjöolyckor, med en avliden och en saknad, pÄ svenska bÄtar. Gemensamt för dessa tvÄ Àr att de intrÀffade pÄ arbetsbÄtar under 15 meter, en riskgrupp som Transportstyrelsen tidigare pekat ut och ska utredas under 2022.
NormalnivÄ för spÄrtrafik
I spÄrtrafiken omkom 94 personer under föregÄende Är, en ökning jÀmfört med 2020 nÀr 85 personer omkom. 89 personer omkom pÄ jÀrnvÀg, och fyra personer i tunnelbana. En person omkom i en spÄrvÀgsolycka under Äret.
Ăven om döda i spĂ„rtrafiken ökade under 2021, ligger nivĂ„n pĂ„ samma som Ă„ren dessförinnan. I de preliminĂ€ra siffrorna ingĂ„r sjĂ€lvmord, dĂ€r andelen historiskt utgör en majoritet, med 85 procent.
Efter suicid Àr personpÄkörningar till följd av obehöriga i spÄr och plankorsningsolyckor de vanligaste orsakerna. Ingen passagerare har omkommit sedan 2010.
I lufttrafiken omkom elva personer i olyckor med svenska privatflygplan och helikopter. Inom den kommersiella luftfarten har ingen person omkommit.
Under 2021 intrĂ€ffade flygolyckan med fallskĂ€rmshoppare dĂ€r nio personer omkom i ett litet privatplan pĂ„ Ărebro flygplats. Ytterligare en person omkom nĂ€r en helikopter skulle landa i ett skogsomrĂ„de utanför Leksand.
Vid flygning med ett litet privatplan i Dalarna omkom piloten, som var ensam ombord.