Det är för tredje gången som Mediedagen i Uppsala arrangeras. Förra våren samlade eventet 300 deltagare för att ta del av föreläsningar om PR och digital marknadsföring.

Torsdagens andra talare, efter Google Sveriges VD Anders Berglund, var medieprofilen Kristian Luuk som betonade vikten av att hitta sin grej och våga jobba med det som man tycker är roligt. Och hur han gått från Handelshögskolan i Stockholm till På spåret i SVT.

– Medan mina klasskamrater ville få jobb på ABB i Bryssel så intresserade jag mig mer för studentradion i källaren, sade han och fick skratt från publiken.

Uppsalas kommunalråd Stefan Hanna var imponerad över Luuks föreläsning.

– Det har varit fantastiskt kul att lyssna på honom. Han har helt rätt i att man ska göra det man vill och gå sin egen väg, det är då det blir bäst, säger han i en av pauserna.

På plats fanns även flera företag för att sprida information via sina montrar. TV4 erbjöd gästerna att prova på hur det är att arbeta som "hallåa". Säljaren Håkan Kuller menar att Mediedagen är ett viktigt fönster av möjligheter.

– Det är mycket bra folk här på plats vilket gör det intressant. Sedan är det viktigt för oss vid TV4 att visa att vi fortfarande finns här trots det att lokalredaktionen nu är nedlagd, säger han.

Under Mediedagen delas också marknadsföringens prestigefyllda Guld-M ut som belönar 2014 års bästa prestationer inom kategorier som rör kommunikation, marknadsföring och reklam. Bland de åtta priskategorierna finns bland annat Årets Kampanj, Årets Kreativa Pris - Byrå och Årets Marknadsförare i Uppsala. Torsdagens två första priser inom Årets web och Årets Design delades ut innan Kristian Luuks tal. Årets Web gick till UL för UL-appen och Nova Park tilldelades priset för Årets bästa design.

Karin Stenbrink, kommunikationschef vid Länsförsäkringar, var en av finalisterna till priset Årets Kajsa Varg för sitt arbete med Födelsefonden. Hon var nöjd med dagen och menade att hon särskilt fastnade för ett citat från Anders Berglunds föreläsning.

Artikelbild

– "Det kommer aldrig att gå så långsamt som det gör just nu". Jag tycker det var en bra formulering för att beskriva medieklimatet och dess framtid, säger hon.