SJ vill köra längre tåg mellan Uppsala och Stockholm. Totalt blir det 1 000 nya platser under morgontrafiken från december, eventuellt 200 av dem redan före sommaren.
– För första gången på många år har vi ansökt om att få köra tåg med elva vagnar. Det ligger hos Trafikverket just nu och jag tror och hoppas att vi ska få en lösning inom en månad, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.
De allra kortaste tågen kommer att försvinna.
– Vi måste minst ha multipelkopplade tåg, alltså två eller fler tåg som är ihopkopplade. Vi pratar om en tåglängd som ger upp emot 700 sittplatser.
Kan du lova att Knivstaborna kommer att få sitta framöver?
– Jag räknar med att dagens pendlare från Knivsta kommer att få sittplats. Vi lovar att göra allt vi kan för att Knivstaborna ska få sittplats, men jag kan inte garantera det framöver, eftersom antalet resenärer hela tiden ökar. Vår tanke är att fler tåg ska stanna i Knivsta, men vi kan inte garantera hur många.
Borde ni ha sänkt priset för Knivstapendlarna?
– Det är inte vi som prissätter Movingo, det gör Mälab och det är lika över hela Mälardalsregionen. Vår ambition är inte att erbjuda en sämre produkt till ett lägre pris utan att resenärerna ska få sitta ner, svarar Jan Kyrk.
En större förändring är att SJ ansökt om att lägga till fler avgångar i den kommande tidtabellen. Det handlar både om morgon-, eftermiddags- och kvällståg till och från Stockholm, bland annat en ny avgång klockan 16.17 och förlängd halvtimmestrafiken fram till klockan 21. Men det dröjer ända till december och innan dess måste Trafikverket ge grönt ljus.
På lång sikt behöver järnvägsnätet byggas ut.
– Det finns en gräns för hur många tåg man kan köra. Det är otroligt viktigt att både Uppsala och Knivsta kommun propagerar stenhårt för fyrspår mellan Uppsala och Stockholm.