Bostäder och vägbro i ny plan

Ett stort detaljplaneprogram för sydvästra Knivsta tätort ligger nu i startgroparna. Syftet är bland annat att föreslår plats för fler bostäder och att få bort trafikproppar för tåg, bilister, cyklister och fotgängare.

Knivsta2010-09-23 17:56

– Det blir en mycket komplicerad plan där vi har många olika delar att ta hänsyn till och det blir dyrt. Därför kommer allt inte att kunna genomföras på en gång. Samtidigt måste vi se till helheten för att planeringen ska bli så bra som möjligt, säger bygg- och miljönämndens ordförande Boo Östberg (C).
Detaljplaneprogrammet ska handla om mark som ligger både väst och öst om järnvägen. Den största förändringen som planeras är den bro över järnvägen som senast 2017 ska byggas söder om nuvarande järnvägskorsningen och som kommer att förbinda Knivsta tätort på båda sidor järnvägen.
– Och där dagens bommar finns i dag blir det förmodligen en tunnel eller en planskild övergång för gång- och cykeltrafikanter, säger Boo Östberg.
När man vet exakt vilken mark Trafikverket behöver för en utbyggnad till fyra järnvägsspår och när läget för den nya vägbron är klart så kommer effekterna för resterande planering att visa sig.

Främst tror politikerna att boende i södra Knivsta, på Hälsohussidan, kommer att ha nytta av en bro över järnvägen.
– Dels handlar det om att folk ska kunna ta sig på ett enkelt sätt till Gredelbyleden och ut på E4, dels att få bort trafik från de centrala vägar som korsas av mycket gång- och cykeltrafik ner mot stationen, säger Boo Östberg.
När bron byggs kommer vägar på Ängbysidan att dras om och för att ytterligare få bort biltrafik från centrum så kommer Centralvägen på centrumsidan av järnvägen att förlängas utefter järnvägsspåret. I södra änden, mot Märstahållet, förbinds Centralvägen med Forsbyvägen och i norra änden med Gredelbyleden.
Utöver nya vägar och järnvägsöverfarter ska detaljplaneprogrammet handla om var fritidsanläggningar kan utvecklas på mark mellan Hälsohuset och järnvägen.

Här handlar det om att titta på hur mycket plats som finns kvar för själva byggnaden, för parkeringsplatser och gång-och cykelvägar.
– På västra sidan om järnvägen måste man i planeringen av nya vägar till järnvägsbron ta hänsyn till nuvarande markägare, fornlämningar och ny bostadsbebyggelse, säger Boo Östberg.
Området söder om Knivstavägen ner förbi reningsverket och Ängby industriområde är mark som avsatts för bebyggelse i framtiden.
– Här måste vi se över fotbollsplanerna och utreda vart befintliga industriella företag ska ta vägen i framtiden. En ytterligare faktor för planerarna att ta hänsyn till är att reningsverket kanske kommer att byggas ut i framtiden, säger Boo Östberg.
Till en början görs nu en pendlarparkering utanför fotbollsplanerna, men i framtiden kan det bli en flytt av planerna.

Vad det gäller reningsverket så hoppas Boo Östberg på att kommunen kan utveckla en biogasanläggning som kan ta vara på och röta slammet i reningsverket.
– Man vet inte hur mycket utvecklingen går framåt, men kanske vi till och med kan få till ett kraftvärmeverk som även kan generera el, inte bara fordonsgas. Därför bör vi redan nu avsätta plats och skyddsavstånd till reningsverket i våra planer, säger Boo Östberg.
På tisdag kommer ärendet upp i bygg- och miljönämnden.

PLANPROGRAMMET FÖRESLÅR:

ett större reningsverk som kanske kan utvecklas till en biogasanläggning med kraftvärmeverk.

nya bostäder och kontor

utbyggnad till fyra järnvägsspår, en bro över järnvägen och en tunnel eller planskild övergång för fotgängare och cyklister

omdragning av vägar på Ängbysidan och en förlängning av Centralvägen åt Märstahållet
.
fritidsanläggningar och pendlarparkeringar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om