Centralvägen föreslås flyttad
Centralvägen kan få en annan sträckning i framtiden. Vinsten skulle bland annat bli att gående och cyklister separeras från biltrafiken.
Även bygg- och miljönämndens ordförande Boo Östberg (C) tror att en flytt av Centralvägen skulle kunna ge många vinster vid planeringen av de centrala delarna. Snart ska planen för centrumkvarteret ställas ut och i den ingår Centralvägen, men alternativet med en tunnel strax utanför det nya kommunhuset har strukits.
- Eftersom det här förslaget nu kom upp så får vi kanske göra en ny detaljplan för bara Centralvägen när vi har diskuterat frågan. Personligen tycker jag att flytten av vägen är ett mycket intressant förslag som skulle lösa många olika frågor, säger Boo Östberg.
Förslaget går ut på att flytta Centralvägen så att den hamnar precis intill järnvägsspåren.
- En stor fördel med det är att vi skulle kunna göra en tunnel under vägen som fortsättning på den tunnel som redan går under järnvägen. På så sätt skulle vi kunna separera gående och cyklister från den övriga trafiken, säger Boo Östberg.
Att använda den gamla tunneln som en fortsättning under Centralvägen skulle också bli mycket billigare än att bygga en ny tunnel under den plats där Centralvägen ligger i dag för att förbinda centrumkvarteret med stationen.
- En annan fördel med att flytta Centralvägen närmare järnvägen är att vi får ett samlat transportrum. Det vill säga att vi kan bullersäkra både vägen och järnvägen på en gång, säger Boo Östberg.
Även för biltrafiken tror han att en flytt skulle vara fördelaktig. I förslaget för kvarteret Segerdal finns en gåfartszon med över Centralvägen, men om det går att få råd att bygga en tunnel under vägen så kan gåfartszonen strykas.
Därmed kan också hastigheten för bilarna höjas på Centralvägen som i framtiden ska bli infartsvägen till Knivstas centrala delar. Vägen kommer som UNT tidigare rapporterat, att förlängas rakt ut till Gredelbyleden och Centralvägen ersätter på så sätt Gredelbyvägen som infart till Knivsta centrum.
Men vad händer med det planerade parkeringshuset intill järnvägen?
- Eftersom planerna för kvarteret Segerdal har ändrats efter hand så ser vi att vi nu får fler parkeringsplatser, än vad vi räknade med tidigare. Min personliga åsikt är att parkeringshuset kan bli en dryg kostnad för kommunen om vi inte lyckas fylla det. Ett tomt parkeringshus kan dessutom bli ett tillhåll för icke önskvärda aktiviteter så jag tycker inte att vi ska bygga något p-hus, säger Boo Östberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!