UNT har tidigare rapporterat att tvÄ omrÄden söder om Knivsta planeras som verksamhetsomrÄden. Det första Àr 220 hektar stort och strÀcker sig frÄn E4 i öster till ForsbyvÀgen i vÀster. Utöver detta planeras ett omrÄde pÄ 120 hektar vid jÀrnvÀgen.
Tanken Àr enligt det största omrÄdets markÀgare, Platsoptimera Knivsta Nor Logistik AB, att bygga en logistikpark med exempelvis lager och kontor. I planen ingÄr ocksÄ en ny motorvÀgsavfart samt en vÀg mellan E4 och jÀrnvÀgen. Men först krÀvs ett godkÀnnande frÄn Knivstas politiker.
Vad Àr det ni vill bygga i omrÄdet?
â En modern och attraktiv logistikpark anpassad för framtidens behov. Det handlar inte om tillverkningsindustri med buller eller utslĂ€pp. EfterfrĂ„gan pĂ„ mark för logistik Ă€r stor, nĂ„got som Ă€r tĂ€tt förknippat med den ökade e-handeln, sĂ€ger Martin Larsson, vd i Panghuskoncernen dĂ€r Platsoptimera ingĂ„r.
Just nu pÄgÄr ocksÄ diskussioner med Knivsta kommun om att bygga bostÀder hÀr. Eftersom vissa bullerzoner runt Arlanda togs bort för ett Är sedan kan det vara möjligt att bygga bostÀder i delar av omrÄdet.
â Vi skulle gĂ€rna se att det gick att fĂ„ till byggnation av bostĂ€der i en del av omrĂ„det. Inga beslut Ă€r fattade, men det Ă€r en pĂ„gĂ„ende diskussion, sĂ€ger Martin Larsson.
Hur stor andel skulle kunna bli bostÀder?
â Det behöver studeras mer i detalj vilka omrĂ„den som skulle passa för bostĂ€der sĂ„ det Ă€r för tidigt att sĂ€ga nĂ„got om en exakt fördelning.
I det andra omrÄdet, nÀrmast jÀrnvÀgen, har ett annat företag föreslagit en kombiterminal för omlastning mellan lÄngtradare och tÄg.
Vill ni ocksÄ anvÀnda jÀrnvÀgen?
â Det Ă€r inget vi planerar i dagslĂ€get. Idag Ă€r det en vĂ€ldigt liten del av transporterna som sker pĂ„ jĂ€rnvĂ€g. Bakgrunden till att vi vill bygga hĂ€r Ă€r bland annat för att omrĂ„det Ă€r utpekat i kommunens översiktsplan som en viktig del av Knivstas utveckling. Att bygga hĂ€r kommer ge stora fördelar Ă€ven för övriga Knivsta, sĂ€ger Martin Larsson.
Det han syftar pÄ Àr att om kommunen ska följa fyrspÄrsavtalet och bygga mÄnga bostÀder i vÀstra Knivsta sÄ kommer det att behövas en till motorvÀgspÄfart, och en vÀg till under eller över jÀrnvÀgen för att avlasta Gredelbyleden.
â Vi kan genom vĂ„rt projekt vara med och medfinansiera den investeringen. En ny trafikplats vid E4 kostar cirka 100 miljoner kronor, sĂ€ger Martin Larsson, som ocksĂ„ framhĂ„ller att kommunen bestĂ€llt en extern utredning som pekar ut deras omrĂ„de (Nor S:1) som det mest attraktiva för logistik.
â Det hĂ€r Ă€r det bĂ€sta och mest konkurrenskraftiga omrĂ„det i Knivsta. Vi fĂ„r redan förfrĂ„gningar frĂ„n företag och förutsĂ€ttningen att kunna skapa tusentals nya jobb finns hĂ€r.
Men nÀrboende och hembygdsföreningen har redan protesterat mot planerna som de anser totalt förstör Knivstas ursprungliga delar.
Hur ska ni komma överens med de nÀrboende?
â Vi kommer att bjuda in till ett informationsmöte. För jag tror att det finns vissa missförstĂ„nd om vad vĂ„ra planer innebĂ€r. Det Ă€r nĂ€stan en kilometer till nĂ€rmaste permanentbostad frĂ„n dĂ€r ny bebyggelse planeras.
NÀr det gÀller mark som klassas som riksintresse hÀvdar han att det bara Àr korridoren runt den nya vÀgen som tangerar sÄdan mark och att ingen mark som Àr avsedd för bebyggelse ligger inom riksintresseomrÄde.
â Det omrĂ„de som vi vill bygga pĂ„ bestĂ„r av en kraftledningsgata och av mark efter motorvĂ€gen som till allra största del bestĂ„r av produktionsskog.