Dumpad jord innehöll tungmetaller
Knivsta kommun har polisanmält företaget NCC Roads för att man har lagt förorenade tippmassor på en villatomt. Jorden innehåller tungmetaller och kommer från bygget av Resecentrum i Uppsala.
Här på en villatomt i Östunatrakten dumpades förorenad jord från Resecentrum, fastän jorden skulle komma från ett bygge i Nåntuna.
Foto: Nina Leijonhufvud
- Vi var lite tveksamma till att så stora mängder tippmassor skulle deponeras där eftersom det skulle bli många lastbilar på vägen. Men eftersom villaägaren ville utvidga sin tomt så godkände vi ansökan, säger Peter Sydstrand, miljöskyddsinspektör i Knivsta kommun.
Ansökan från NCC Roads handlade om att opåverkade tippmassor, det vill säga jord som inte är förorenat av något, skulle flyttas från en byggarbetsplats i Nåntuna till villatomten i Knivsta kommun.
Hela 12000 kubikmeter eller 1500 lastbilslaster jord skulle lämnas av på tomten.
Allt var frid och fröjd, trodde nog både villaägaren och kommunen, men så fick kommunen in ett tips om att tippmassorna var förorenade och att de inte alls kördes från Nåntuna.
- Vi tog för säkerhets skull ett jordprov som skickades på analys. Det visade sig att massorna innehöll både tungmetaller och PAH. På så förorenad jord är det exempelvis förbjudet att bygga bostadshus, säger Peter Sydstrand.
Jorden kördes från bygget av Resecentrum i Uppsala där det är väl känt att föroreningar förekommer i marken från tidigare verksamheter på platsen. Med PAH menas oljekomponenter varav en del är cancerframkallande.
- Eftersom företaget körde massorna från en annan plats än Nåntuna som tillståndet gällde så är de nu anmälda för att dels ha brutit mot beslutet, dels ha begått ett miljöbrott, säger Peter Sydstrand.
Kommunen har försökt att nå personen som bor i villan, men har inte lyckats. Därför har man nu skickat ett brev för att informera villaägaren om föroreningarna i tippmassorna.
Om NCC Roads blir fällt för att ha brutit mot miljölagstiftningen kommer företaget att få sanera tomten från den förorenade jorden.
Per-Olov Andersson, ansvarig på NCC Roads, tycker inte att det är deras företag som ska hållas ansvarigt för transporterna av tippmassorna, trots att det var de som gjorde ansökan hos Knivsta kommun.
- Vi anser att beställaren Banverket är de som är ansvariga för de styr vart massorna ska gå någonstans, säger Per-Olov Andersson.
På Banverket tillbakavisar man påståendet och har sedan polisanmälan blev känd krävt in tillståndsbeviset för tippningen av NCC Roads.
- Vi fick aldrig se något tillstånd, men däremot har NCC skriftligt meddelat oss att de tar ansvar för tippmassorna i Knivsta, säger Göran Löfstrand, Banverkets projektledare för Resecentrum.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!