I förra veckan beslutade majoriteten i kommunstyrelsen att Knivsta kommun ska starta en dialog med regionen som Àr en av tre parter i fyrspÄrsavtalet.
â Vi vill ha en dialog med regionen för att ta fram ett tillĂ€ggsavtal. Vi mĂ„ste hitta en annan vĂ€g för bostadsbyggandet innan vi gĂ„r vidare och pratar med regeringen om det hĂ€r, sĂ€ger samhĂ€llsutvecklingsnĂ€mndens ordförande Mikael Rye-Danjelsen (KNU).
Knivsta kommun har inför Trafikverkets utbyggnad till fyra spĂ„r genomfört en utredning om stationsomrĂ„det. Det Ă€r i det sammanhanget som Evidens â ett bolag som hjĂ€lper företag inom fastighetsbranschen med att ta fram analyser och beslutsunderlag â skriver att efterfrĂ„gan pĂ„ bostĂ€der snarare kommer vara 7 500 i Knivsta kommun fram till Ă„r 2057 Ă€n 15 000 som det stĂ„r i fyrspĂ„rsavtalet.
I en annan konsultrapport (frĂ„n Spacescape) framgĂ„r att Ă€ven om fyrspĂ„rsavtalets tvĂ„ utbyggnadsomrĂ„den i Knivsta och Alsike skulle fyllas med flervĂ„ningshus i 4â6 vĂ„ningar sĂ„ skulle bara 11 000 av de utlovade 15 000 bostĂ€derna fĂ„ plats.
â Vi har sagt att det Ă€r för mycket pĂ„ den ytan, men nu har vi fĂ„tt det pĂ„ prĂ€nt. Det fĂ„r inte plats. Det blir nĂ€stan samma tĂ€thet som i Tokyo och det rĂ€cker inte ens med sju vĂ„ningar om vi hade byggt alla de 15 000 bostĂ€derna i Knivsta och Alsike, sĂ€ger Monika Lövgren (SD).
Kommunledningen i Knivsta gick till val pÄ att stoppa nya, tÀta höghusomrÄden och alla partier Àr nu överens om att fyrspÄrsavtalet mÄste uppdateras vad det gÀller antalet bostÀder, Àven om de Àr oense om hur det ska ske.
â Att fyrspĂ„rsavtalet omfattar alldeles för mĂ„nga bostĂ€der hĂ„ller vi med om. Vi hĂ„ller ocksĂ„ med om att ökad dialog med regionen Ă€r positivt. Men ett tillĂ€ggsavtal mĂ„ste godkĂ€nnas av samtliga tre parter (kommunen, regionen och staten/regeringen) för att gĂ€lla. Det rĂ€cker inte med ett avtal mellan tvĂ„ av parterna. Vi tycker ocksĂ„ det Ă€r otydligt vad tillĂ€ggsavtalet ska handla om. DĂ€rför reserverade vi oss mot beslutet, sĂ€ger oppositionsgruppledare Harriet Swanberg (S).
Hon fick till viss del medhÄll frÄn C och V som lÀmnade en röstförklaring och ett sÀrskilt yttrande till beslutet om en dialog med regionen.
âFaktum Ă€r att nĂ„got tillĂ€ggsavtal inte krĂ€vsâ, skriver exempelvis Benny Borgman (C).
Han anser att det faktum att det föds fÀrre barn och att inflyttningen till regionen minskar Àr sÄdant som fyrspÄrsavtalet redan tar höjd för.
Mimmi Westerlund (KD) svarar att tillÀggsavtalet ska handla om att kommunen ska fÄ tillbaka makten över sin bostadsutveckling.
â Det Ă€r trĂ€dgĂ„rdsstadens principer vi vill se. Detaljstyrning fungerar dĂ„ligt. Vi Ă€r fast övertygande om att vi behöver Ă€ndra avtalet genom ett tillĂ€ggsavtal.
Enligt Mikael Rye-Danjelsen finns detaljer i fyrspÄrsavtalet som lÄser kommunens planering.
â Exempelvis handlar det om hur vi ska bygga hyreslĂ€genheter och vad hyran fĂ„r vara. DĂ€r finns ocksĂ„ parkeringstal med max tre bilar pĂ„ tio bostĂ€der. Det fungerar kanske mitt i Tokyo men det fungerar inte hĂ€r, sĂ€ger han om varför han anser att kommunen behöver föra en dialog med regionen om antalet bostĂ€der och om utformningen av avtalet, innan man tar upp frĂ„gan med den tredje parten som Ă€r regeringen/staten.
Fotnot: FyrspÄrsavtalet som skrevs under 2017 handlar för Knivstas del om att 15 000 bostÀder ska byggas i Knivsta kommun i utbyte mot tvÄ nya spÄr, nya stationer i Knivsta och Alsike, mer kollektivtrafik samt en cykelvÀg till Bergsbrunna.