I slutet av augusti skrev Uppsala kommun under en avsiktsförklaring tillsammans med Knivsta kommun om att verka för en cykelväg utmed väg 255 mellan Vassunda och Flottsund. Här har Gruppen för cykel- och promenadväg utmed Gamla Stockholmsvägen under hela 15 år kämpat för att politikerna ska satsa på en cykelväg.
– Det tog lång tid, men vi är i dag mycket glada över att Uppsala och Knivsta kommuner nu kommit fram till en gemensam avsiktsförklaring som de kan lämna över till regionförbundet. Det här blir fantastiskt för alla som bor och verkar i området, säger Ylva Dahlström, ordförande i gruppen.
Vid ett av de många cykelställen nere vid Knivsta station står Jonas Kronander och låser upp sin cykel, efter en dag på jobbet.
– Min fru och jag brukar turas om att ta bilen eller cykeln till stationen på morgnarna. Den som tar bilen skjutsar barnen, säger Jonas Kronander som även cyklar en del på fritiden.
Han tycker det är bra om Knivsta kommun planerar för fler cykelvägar.
– Det skulle också behövas ett tak här över cykelställen, så att cyklarna får lite skydd regniga dagar, säger han.
Avsiktsförklaringen mellan Knivsta och Uppsala kommuner handlar också om att få till en cykelväg mellan Alsike och Sävja.
Andra gång- och cykelvägar som Knivsta kommun vill prioritera är en cykelväg söderut, förbi Björksta mot Odensala och en sträcka utefter väg 77 från raksträckan vid Mälsta ut mot Husby-Långhundra kyrkby.
– För nästa år och för 2017 har kommunen ganska gott om pengar till dessa, de mest akuta sträckorna. Men det blir en politisk fråga att avgöra vilka sträckor som ska byggas när, säger Martin Gunnarsson,
Gruppen för ett cykelstråk utmed väg 255 har under flera år servat politiker och tjänstemän med både undersökningar och namnunderskrifter för att visa att deras cykelväg behövs.
De har samlat in 4 000 namnunderskrifter från personer som stöder idén om Hälsans väg. Och gruppen har med stöd av Upplandsstiftelsen startat ett Leaderprojekt som beställt och genomfört en förstudie av Hälsan väg. Den ideellt arbetande gruppens idé är att lansera det tätortsnära området som ett helhetskoncept för upplevelser av natur och kultur. Här finns möjlighet till närområdesturism, natur- och kulturguidning, cykelpendling till och från Uppsala, ökad trafiksäkerhet och ökad folkhälsa genom mer motion och mindre utsläpp.
– Vi har gjort arbetet för att vi är övertygade om att ett cykelstråk här skulle innebära stora vinster för invånarna i båda kommunerna. Idag ligger vägen som en barriär i området och det är omöjligt för oskyddade trafikanter att ta sig fram utefter vägen, säger Ylva Dahlström.
Hon får medhåll av Karolina Vessby på Upplandsstiftelsen.
– En cykelväg efter väg 255 blir verkligen en resurs för friluftsliv och ökad folkhälsa eftersom det finns så värdefulla naturområden efter vägen som nu blir tillgängliga för många fler, säger Karolina Vessby.
Hon tror på gruppens idé om att utveckla exempelvis friluftsområden som naturreservatet Kungshamn-Morga till ett ännu större besöksmål än det är i dag.
Det finns idéer om att ta fram exempelvis skyltar, broschyrer, appar eller vanlig guidning kring den ovanliga naturen och kulturhistorian efter vägen.
I framtiden kan cykelvägen här komma att bindas ihop till ett sammanhållet stråk hela vägen mellan Uppsala och Stockholm, enligt Johan Lundqvist (MP), ordförande för gatu- och samhällsmiljönämnden i Uppsala kommun.
– Tillsammans med kommunerna i norra Stockholm hoppas Uppsala och Knivsta kunna utveckla en sammanhängande cykellänk hela vägen mellan Uppsala och Stockholm. I Sigtuna kommun finns redan planer på att bygga en cykelbana upp till Knivstas kommungräns, säger Johan Lundqvist.