Fler sittplatser när nya tåget införs

Det blir inga spärrar eller spärrvakter i Knivsta och Uppsala när SL:s pendeltåg börjar trafikera spåren i början av december.

Ett av SL:s pendeltåg.

Ett av SL:s pendeltåg.

Foto: JONAS EKSTRÖMER / SCANPIX

Knivsta2012-09-09 11:59

Det säger Karin Crawford, informatör på Storstockholms lokaltrafik (SL).
Nu närmar sig starten av det nya pendeltåget mellan Uppsala-Arlanda-Stockholm-Älvsjö. 9 december beräknas det första tåget gå. Men än återstår många exakta besked vad det gäller tidtabeller och biljettkostnader.
– Det vi kan säga i dag är att den som åker från exempelvis Knivsta måste ha löst biljett innan han eller hon kliver på tåget. Vi kommer att ha en så kallad öppen spärrlinje i både Knivsta och Uppsala. Inga biljetter kommer att kunna köpas på tågen, säger Karin Crawford.
Biljetter ska kunna köpas i automater på perrongerna och hos UL:s återförsäljare.

Pendeltågen kommer att gå varje halvtimme, liksom Upptåget gör i dag. Från Uppsala till Stockholm tar det nya tåget 54 minuter. Att åka mellan Knivsta och Stockholm kommer att ta 43 minuter.
– Restiden mellan Knivsta och Uppsala blir densamma som i dag, det vill säga 12 minuter, säger UL:s informationschef Sture Jonsson.
Den största förändringen för alla som pendlar åt Stockholmshållet är att man slipper byta tåg i Upplands Väsby.
– En stor fördel för dem som ska ända till Älvsjö är att de kan få en billigare resa och slippa byten. För de allra flesta blir det en förbättring med det nya tåget, men för dem som tidigare åkt Upptåget längre norrut än till Uppsala, blir det en försämring. Det ska vi inte sticka under stol med, säger Sture Jonsson.

För resenärer som tidigare åkt med Upptåget förbi Uppsala, innebär införandet av det nya pendeltåget att ett byte tillkommer i Uppsala.
Vad det gäller pendlarkort och biljetter så jobbar SL och UL nu på att få till gemensamma lösningar, något som UNT rapporterat om tidigare. Hur mycket månadskorten ska kosta är inte klart än.

Den nya pendeltågslinjen kommer att "läggas på" befintliga linjer och inte minska ner turtätheten mellan exempelvis Märsta och Stockholm.
– När den nya linjen "läggs på" innebär det att det kommer att bli fler turer än tidigare på sträckan från Upplands Väsby till Stockholm. Det gör att det kommer att bli många fler sittplatser även för pendlare mellan Uppsala och Stockholm och inte lika trångt på tågen som i dag, säger Karin Crawford och Sture Jonsson.

I Knivsta kommer som UNT tidigare rapporterat även perrongen att byggas om så att den lever upp till SL:s krav på tillgänglighet för personer med rörelsehinder.
– Perrongen ska komma i samma nivå som tågen så att rullstolar och barnvagnar kan rullas på tågen. Här kommer också att byggas en hiss, men tyvärr blir dessa åtgärder inte klara förrän nästa år, säger Karin Crawford.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om