Flera busslinjer riskerar att dras in

Busstrafiken i Knivsta går back. Därför funderar flera politiker på att dra in de linjer som inte lönar sig för att ersätta med mer busstrafik från platser som flest vill åka från.

Knivsta2011-01-09 10:53

Numera är det kommunerna själva som bestämmer var och hur ofta bussarna ska gå inom varje kommuns gränser.
– Vi får precis vad vi vill ha, UL är bara en upphandlingsenhet när det gäller lokaltrafiken. Sedan kommer en räkning till kommunen för den busstrafik som vi har beställt, säger kommunalrådet Göran Nilsson (M).
Och det är räkningen som är problemet. Enligt Göran Nilsson vill kommunen inte betala för tomma bussar som samtidigt är en miljöbelastning om inte tillräckligt många väljer att åka kommunalt.

Nästa år kommer dessutom kommunerna i länet att få betala extra mycket till UL på grund av att upphandlingen av busstrafiken måste göras om. För Knivstas del blir priset cirka 700 000 kronor högre för den lokala busstrafiken under två månader.
– Det känns inte bra att vi ska behöva betala extra för ingenting. Samtidigt är det en engångssumma och det är svårt att skydda organisationer från att enskilda begår lagbrott. Vi kan inte ge alla på UL skulden för att det blev så här, säger Göran Nilsson.

Vänsterpartisten Christer Johansson är en annan lokal politiker som har engagerat sig mycket i bussfrågan. Han tycker tvärtemot Moderaterna att busstrafiken ska göras gratis, åtminstone för ungdomar, för att locka fler att börja åka buss.
Under förra mötet med kommunfullmäktige sa han att han är orolig för busstrafikens utveckling nu när UL vill ha mer pengar av kommunen på grund av den felaktiga upphandlingen.

Han föreslår också att busstrafiken ska göras mer attraktiv genom att kommunen bekostar en taxi som kan skjutsa resenärer hem från terminalen i Ar på nätterna.
– Det skulle göra att fler åker buss, samtidigt som det skulle bli tryggare för bussresenärerna, säger Christer Johansson.

Men enligt Göran Nilsson finns inga planer på att kommunen ska bekosta en taxi om nätterna. Det enda som är bestämt är att Knivsta just har fått en extra nattbusstur från Uppsala.
Hur vill ert parti locka fler att åka buss?
– Vi anser egentligen att tåget är det bästa för miljön och vill ha fler pendlarparkeringar. Kan vi inte fylla en buss från exempelvis Lagga till stationen så är det ändå en stor vinst om fler Laggabor nöjer sig med att ta bilen till Knivsta och sedan tar tåget vidare till Stockholm, säger Göran Nilsson.

Han menar att det bästa för Knivstas miljö är om de dieseldrivna bussarna kan fyllas med passagerare, annars ser han dem som en belastning för miljön.
– Det bästa är om vi kan hitta de platser och tider folk vill åka mest på. Att leta efter dessa platser och tider är ett arbete som pågår, säger Göran Nilsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om