– Vad finns det som är gul-grönt i naturen?
Några tjejer från Thunmanskolan sitter på huk och tittar på färgade, inplastade papperslappar utspridda på ett vitt tyg. Deras uppgift är att under 40 minuter lösa elva uppdrag, varav ett är att hitta saker i naturen som stämmer överens med olika färgnyanser.
Annat uppdrag under dagen handlade om att klura ut trädslag och att hitta spår av människa och djur i naturen.
– Vi har också byggt en pyramid av pinnar och kottar. Det är nog ganska nyttigt att vara ute en hel dag, i stället för att sitta still i skolan, säger bland andra Julia Högberg och Lydia Rovelstad.
Två andra elever, Albin Skans och Kalle Sjölander, var några av dem som spårade låtsasfåglar med GPS och sedan med hjälp av fågelbilder skulle försöka artbestämma fåglarna.
– På slutet av rundan fick vi också spåra godis med GPS:en, säger Kalle Sjölander och ser mycket nöjd ut.
Naturskolans lärare, naturskolepedagog Erika Hedberg, är också nöjd med den första dagen.
– Jag tycker att eleverna var engagerade och roliga att arbeta med. Trots att flera hade gympadojor och frös om fötterna nästan hela dagen så fortsatte de att vara med, säger Erika Hedberg.
De tre klasserna hade sina lärare med sig och fick olika uppgifter att utföra utifrån vad de behövde lära sig.
– Även framöver kommer lärarna att få lämna förslag om vad de vill att eleverna ska lära sig i naturen. Men vanligast är att det kommer en klass i taget till en naturskola och att vi varje gång har ett tema som exempelvis vattenlivet i sjön, säger Erika Hedberg.
I många kommuner finns naturskolor sedan tidigare, men Knivsta har inte haft någon förrän nu. Syftet är att eleverna ska få egna erfarenheter av naturen och göra egna upptäckter. Här kommer även en fortbildning för lärare att ges.
– Utomhuspedagogiken handlar om att lära sig med alla sinnen, att få upplevelser och att göra upptäckter. De kunskaperna kan man ha nytta av även runt sin egen skola, säger Erika Hedberg.
Dels ger Naturskolan eleverna möjlighet att komma ut i naturen under skoltid, men den kan också hjälpa dem att nå målen i olika ämnen, enligt Erika Hedberg.
– Det kan vara lättare att lära sig om exempelvis miljöförstöring och om ekosystem om man har fått en känsla för naturen först, säger Erika Hedberg.
Hon menar att syftet med Naturskolan är att vara en resurs och inte bara en rolig utflykt, även om det är bra om eleverna även har kul när de är här.
Och trots att många av Thunmanskolans elever var ordentligt blöta om fötterna så verkade det som om de tyckte att dagen i naturen hade bjudit på en del upplevelser.
– Vi brukar inte vara ute i skogen så ofta. Det skulle vara kul att åka hit igen om det blir finare väder, säger bland andra Alicia Knutsson och Sara Egerfors.
Första eleverna. Julia Högberg, Alicia Knutsson, Sara Egerfors och Lydia Rovelstad från Thunmanskolan var bland de första eleverna att inviga Naturskolan. Här tittar de på färger på lappar för att sedan leta upp saker i naturen med samma färgnyans.
Foto: Maria Lindblom
Utomhuspedagogik handlar mycket att lära genom upplevelser och upptäckter, säger Erika Hedberg här framför Eda lägergård.
Foto: Maria Lindblom
En bofink som eleverna skulle leta upp med GPS och sedan artbestämma.
Foto: Maria Lindblom