Hela vÀrlden pÄ nya tavlan

Interaktiva skrivtavlor Àr ett utmÀrkt hjÀlpmedel i undervisningen. Det tycker Segerstaskolans rektor Thomas Hugo. Men hur tavlorna fördelar sig mellan olika skolor varierar stort i hela landet.

Thomas Hugo, rektor pÄ Segerstaskolan, framför en activ board.

Thomas Hugo, rektor pÄ Segerstaskolan, framför en activ board.

Foto: Maria Lindblom

Knivsta2013-02-02 14:22

Thomas Hugo har tidigare arbetat med interaktiva skrivtavlor, sÄ kallade Activ boards, pÄ bland annat Sjögrenska gymnasiet i Knivsta. Nu Àr han rektor för Segerstaskolan dÀr det inte finns nÄgra tavlor alls.
– Jag skulle vilja att det fanns en samordning eller standardisering av införandet av it-tekniken i skolorna. Jag ser stora fördelar i att anvĂ€nda Activ boards i undervisningen, sĂ€ger Thomas Hugo.

En interaktiv skrivtavla Àr en ersÀttning för dÄtidens svarta tavla med kritor och nutidens tavlor dÀr man anvÀnder med tuschpennor. Men de nya tavlorna ersÀtter ocksÄ dator, overhead, tv, video och musikspelare i klassrummen eftersom all teknik finns inbakad i de aktiva tavlorna.
– Allt som finns i datorn kan visas pĂ„ tavlan. Man kan översĂ€tta texten pĂ„ tavlan, man kan skriva ut anteckningar och man kan spara allt pĂ„ tavlan i sin dator, visar Thomas Hugo.
Han anser att interaktiva tavlor levandegör undervisningen och Àr utmÀrkta nÀr elever ska redovisa arbeten för varandra.
– Jag kan Ă€ven skicka hem anteckningar frĂ„n lektionen till en elev som varit sjuk. Är det nĂ„gon som undrar hur Big Ben ser ut eller var ett land ligger sĂ„ kan man med ett klick pĂ„ internet snabbt ta fram bilder, sĂ€ger Thomas Hugo.

Enda nackdelen han kommer pÄ Àr att man Àr beroende av att ha ström och att tekniken inte kraschar.
Andra fördelar han upptÀckt med de nya tavlorna Àr att det finns mÄnga fÀrdiga program och bra lektionsplaneringar att anvÀnda i undervisningen och att erfarenhetsutbytet blir större med andra skolor och lÀrare, Àven med skolor utomlands.
– Hela vĂ€rlden kommer in i klassrummet pĂ„ ett annat sĂ€tt Ă€n tidigare. Jag tror att om man vill ha bra resultat i skolorna sĂ„ mĂ„ste skolorna utöver att utveckla sin vanliga undervisning ocksĂ„ hĂ„lla sig uppdaterade vad det gĂ€ller verktygen, sĂ€ger Thomas Hugo som anser att det Ă€ven blir en fortbildning i it för lĂ€rarna nĂ€r interaktiva tavlor börjar anvĂ€ndas i klassrummen.

Att det mest Àr de större skolorna som har rÄd att skaffa verktyget Àr ett problem som verkar finnas i hela landet.
Christina Szekely, undervisningsrÄd pÄ Skolverket, sÀger att det Àr kommunerna och andra huvudmÀn som beslutar om skolorna ska ha interaktiva tavlor.
– Det Ă€r möjligt att vissa kommuner har en övergripande strategi över hur mĂ„nga interaktiva tavlor varje skola ska fĂ„, men det finns inget som just nu talar för att det kommer att bli en standardisering över hela Sverige, sĂ€ger Christina Szekely.

Under vÄren undersöker Skolverket hur mÄnga interaktiva skrivtavlor det finns i landets skolor.
– Uppföljningen Ă€r inte klar Ă€n, men min erfarenhet sĂ€ger att antalet tavlor har ökat kraftigt under senare Ă„r, sĂ€ger Christina Szekely.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om