Hemkört allt mer populärt

Färdiga matkassar med råvaror hem till dörren har blivit populärt. Den här veckan startar ytterligare ett företag med leveranser i Knivsta, Bålsta och Uppsala.

Susanna och Anton Stjernberg lagar mat från en färdigplockad matkasse som de fått levererad vid dörren.

Susanna och Anton Stjernberg lagar mat från en färdigplockad matkasse som de fått levererad vid dörren.

Foto: Maria Lindblom

Knivsta2010-04-10 11:49

Det senaste i raden, Matkomfort, börjar den här veckan leverera nästan färdig mat till familjer i Knivsta, Bålsta och Uppsala.
Sedan tidigare har man 700 kunder, i huvudsak i Stockholmsområdet.
Som flera andra av de cirka övriga tio företagen i branschen känner Matkomfort av en allt större efterfrågan på sina tjänster. Tidigare har företagen mest levererat i större städer, men nu sprider sig konceptet till allt mindre orter.
- Vi startade 2008 och märker nu en enorm efterfrågan. Folk har inte tid att planera, handla och laga maten själva. Det vi gör som är nytt och till skillnad mot våra konkurrenter, är att även laga maten nästan färdig. Allt man behöver ha hemma är salt, peppar och något att steka i, säger Fredrik Åkesson, delägare i Matkomfort.
¨
Fyrabarnsfamiljen Stjernstedt i Alsike är en av de familjer som sedan tidigare får mat levererad hem till villatrappan.
- Vi får ingredienser och recept till fem middagar varannan vecka från företaget Linas matkasse. Det är jättepraktiskt och underlättar mycket. Samtidigt får man nya uppslag och jag vågar prova på att laga sådant som jag aldrig skulle ha lagat annars, säger Susanna Stjernstedt.
Hon tycker att det är lätt att fastna i rätter med köttbullar och korv om man har småbarn, men när man köper en färdig matkasse blir det inte lika mycket halvfabrikat.
Vad det gäller priset så tycker hon att det inte blir dyrare än när de handlar själva. De billigaste matkassarna för en familj på cirka fyra personer går på runt 700 kronor per vecka från de nämnda företagen.
- Fördelen är att man inte köper en massa annat så som man gör om man går ofta till affären. Det blir inte heller något onödigt spill, men faktiskt ofta över till en matlåda också, säger Susanna Stjernstedt.

Just att barnfamiljer blivit mer medvetna om vad de stoppar i sina barn är ett av de starkaste argumenten då folk väljer att låta matabonnemangsföretag plocka ihop maten.
 - Människor har blivit mer medvetna om vad de äter, mycket tack vare Matakuten och andra liknande tv-program. I vår mat finns inga tillsatser eller konserveringsmedel och det är tack vare att vi inte har några krav på lång hållbarhet, säger Fredrik Åkesson.
Företaget ägs även av Henrik Isaksson, Sven-Erik Malm och Tommy Myllymäki. Den sistnämnde blev årets kock 2007 och arbetar i restaurangköket där rätterna förbereds så långt det går.
- De personer vi levererar till ska maximalt behöva använda 10-15 minuter i köket, säger Fredrik Åkesson om den nya affärsidén.

 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om