Det är Rosendal fastigheter i Uppsala som har bett om att få markanvisningsavtal för ett område i södra kanten av Knivsta station. Under måndagskvällen beslutade majoriteten i Knivsta kommunstyrelse att skriva på det preliminära avtalet.
– Knivsta resecentrum är tänkt som en första etapp av det nya området Nydal. Vårt projekt är ett förslag på hur en modern stationsbyggnad kan bli en centralpunkt för både resande, arbetande och boende i Knivsta, säger Henrik Svanqvist, vd på Rosendal fastigheter AB.
De har utvecklat förslaget utifrån vad de olika parterna i Knivsta stationsgrupp sett att det finns behov av. Bland andra har Trafikverket och Knivsta kommun haft representanter i gruppen.
– Projektet kommer vi nu att fortsätta att utforma i dialog med Knivstaborna. Det är långt ifrån klart, utan snarare kan man säga att det här är starten, säger Henrik Svanqvist.
Här föreslås bland annat ett resecentrum, ett hotell, en större galleria med butiker och service, konferenslokaler, restauranger, kulturaktiviteter, kontorsarbetsplatser och bostäder.
Sammanlagt beräknas resecentret med tillhörande delar kunna ge hela 300–400 nya arbetstillfällen i Knivsta. Andra tankar med förslaget är också att etablera Knivsta som en konkurrenskraftig handelsplats och att skapa en cykel- och gångbro över järnvägen i samarbete med Trafikverket.
I hörnet mot stationen föreslås ett högt torn på cirka 13 våningar, sedan blir byggnaden allt lägre fram mot ån som ska plockas fram och göras synlig nedanför ett större trapptorg.
De övre våningarna i tornet föreslås innehålla hotell, service, konferens eller restauranger med stora takterrasser.
Sammanlagt är den föreslagna byggnaden 40 000 kvadratmeter stor, men ytan den står på är 10 000 kvadratmeter.
– Tanken är också att gå från ett samhälle med endast pendling till att bygga upp egen service på orten, säger Henrik Svanqvist.
Varför vill ni bygga i Knivsta?
– Dels handlar det om att det är ett område med extrem potential tack vare sin närhet till Arlanda, Stockholm och Uppsala, samtidigt som det är nära till naturen. Men det handlar också om att det i Knivsta finns en ambitiös politisk vision om framtiden, säger Henrik Svanqvist.
Beslutet om markanvisningsavtalet togs inte helt friktionsfritt. S, V, Knivsta.nu och MP anser att så länge det inte finns riktlinjer för vem som får besluta om markanvisningsavtalen så ska besluten fattas i kommunfullmäktige, men de borgerliga partierna röstade igenom avtalet ändå.
Många av Knivstas lokalpolitiker är intresserade av att företag som skapar arbetstillfällen i Knivsta etablerar sig här. De vill också ha en gång- och cykelväg över järnvägen söder om stationen.
Men eftersom markanvisningsavtal tidigare har missuppfattats, exempelvis i fallet med Mojjen, så vill nu en del politiker att de nya avtalen ska beslutas i kommunfullmäktige, kommunens högsta beslutande organ, i stället för i kommunstyrelsen. Markanvisningsavtalen handlar om att ett bolag får "första tjing" på marken under en bestämd tid som man förhandlar med kommunen om vad som får byggas.
– Vi kommer att föreslå att markanvisningsavtalet ska upp till kommunfullmäktige, med hänvisning bland annat till att det här är så stora förslag som kommer att ha en betydande påverkan på Knivsta tätorts framtid, sa Lennart Lundberg (Knivsta.nu) precis innan mötet skulle starta.