Vid Knivsta kontaktcenter ska sex nyanställda kommunvägledare svara på frågor.
Tanken bakom att byta ut den traditionella kommunväxeln mot ett kontaktcenter är att det ska bli lättare för invånarna att snabbt få svar på frågor.
– Till Kontaktcenter Knivsta kan allmänheten vända sig för att få information, vägledning eller rådgivning. Bakgrunden till centret är att kommunen vill erbjuda allmänheten mer service genom ökad tillgänglighet, snabbare svar på enkla frågor och ett gott bemötande, säger Sophia Renemar, chef för Kontaktcenter Knivsta.
Centret ligger i bottenplanet på det nya kommunhuset, mitt i Knivsta tätort. De sex vägledarna har sina olika specialområden och ska exempelvis kunna svara på frågor om socialtjänst, vård, omsorg, förskola, skola, vuxenutbildning, trafik, gator, näringsliv, att bygga, bo och miljö.
– Dessutom ingår konsumentrådgivning som en del av verksamheten. Det går att nå Kontaktcenter alla vardagar och det är inte stängt för lunch. Den som ringer kan välja mellan sex knappval eller vänta kvar i luren och bli kopplad till kommunvägledarna, säger Sophia Renemar.
Genom att Knivsta kommuns invånare i framtiden inte behöver hålla reda på flera telefonnummer eller passa olika telefontider, så tror hon att det ska gå snabbare och enklare att få kontakt med kommunen och svar på sina frågor.
– Vi startar på torsdag 7 november, men vi kommer inte att kunna svara på allt från början. Det blir en lång process, där målet är att det blir en hög servicenivå. Vi vill att det ska vara snabbt och enkelt att komma i kontakt med kommunen. Ingen ska behöva hålla rätt på flera telefonnummer eller telefontider, därför har vi nu bara ett nummer till kommunen och det är 018-34 70 00, säger Sophia Renemar.