Knivsta kan få ny planskild korsning

En planskild korsning med järnvägen vid Södervägen i Knivsta kan bli verklighet om några år. I tisdags träffades representanter från kommunen och Banverket för att diskutera frågan.

Kön av bilar hinner knappt passera förrän nästa tåg väntas in till stationen.

Kön av bilar hinner knappt passera förrän nästa tåg väntas in till stationen.

Foto: Erik Leijonhufvud

Knivsta2009-05-29 08:02
Väntetiderna är långa och många vid korsningen med Särstavägen söder om Knivsta station. Det händer också att bommarna hakar upp sig då någon bilist i desperation försöker hinna över innan det är dags för nästa bomfällning.
Senast i onsdags hakade bommarna upp sig och bilisterna fick stå vid korsningen i drygt en kvart. Till slut var det flera som tröttnade och backade ur kön för att ta omvägen runt samhället.
Tågen blir också ofta stående på rälsen i höjd med Knivsta på grund av att det är trångt.

Ser ni på kommunen det här som ett problem för Knivstaborna?
- Javisst, vi har inget intresse av att många ska köra en längre väg än nödvändigt bara för att undvika järnvägsövergången, säger kommunstyrelsens ordförande och kommunalråd Göran Nilsson (M).
I tisdags var han med på det andra mötet under kort tid mellan Banverket och kommunen.
Under mötet diskuterade de finansieringen och placeringen av en planskild korsning, det vill säga en vägbro över järnvägen i centrala Knivsta.

En sådan korsning beräknas kosta 120 miljoner kronor och det är just finansieringen som är stötestenen. Banverket vill att Knivsta kommun ska stå för halva kostnaden.
Kommunen har stora problem på grund av korsningen även genom att det är svårt att planera infartsparkeringar och byggnader i närheten av järnvägen innan man vet var korsningen kommer att placeras.
Den parkeringsgrupp som har utsetts att planera kommande parkeringsplatser kring centrum har bland annat på grund av korsningen inte kunnat lämna något riktigt förslag än.
- Vi har ett arbetsmaterial som vi inte har lagt fram för någon politisk nämnd än. Dessvärre är det mycket som är osäkert i den planeringen eftersom det är så många av planerna kring stationen som påverkar varandra, sa trafikingenjör Kjell Almgren till UNT för ett par veckor sedan.

Men efter det senaste mötet med Banverket är planerna kring vägbron lite klarare.
- Fortfarande återstår ett par alternativ till placering, men mycket talar nu för att man väljer att placera den planskilda korsningen vid Södervägen, säger Göran Nilsson.
Södervägen är det alternativ som kommunen har förespråkat eftersom man anser att det skulle bli för trångt med en bro vid Särstavägen.

Så nu återstår bara finansieringsfrågan, vilket kan vara ett nog så stort problem. Göran Nilsson är ändå försiktigt optimistisk om att man kommer att kunna lösa finansieringen.
- Knivsta kommun har ingen möjlighet att betala halva kostnaden, men nu har vi kommit så långt att vi även ska försöka hitta andra lämpliga statliga finansiärer, säger Göran Nilsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om