Nu är utvecklingsprogrammet för centrala Knivsta klart. Syftet är att skapa en levande och trivsam småstadsmiljö med väl fungerande trafik på gatorna. Politikerna vill också att Knivsta till fullo utnyttjar sitt guldläge för pendling till Uppsala och Stockholm.
– Det viktigaste med utvecklingsprogrammet är nog att vi skapar förutsättningar för ett mer levande centrum med goda kommunikationer och service i form av fler butiker, säger kommunalråd Göran Nilsson (M).
Flera av de punkter som tas upp i planen har redan diskuterats i Knivstas nämnder och styrelser. Exempelvis finns nu beslut om att anlägga pendlarparkeringar intill Pizzavallens fotbollsplaner och cykelparkeringar vid stationen.
Men andra frågor som varit uppe till diskussion har nu fått sina slutliga förslag i planen. Bland annat konstateras här att det i dagsläget inte finns något behov av ett parkeringshus vid stationen. Däremot finns ett resecentrum med bussterminal med som förslag i utvecklingsprogrammet och bullerplank som måste byggas på Sågenområdet för skydda de nya äldreboendena från buller från järnvägen.
– Vi vill med programmet också tillgodose behovet av ytterligare pendlarparkeringsplatser kring stationen, säger Göran Nilsson.
De nya parkeringsplatserna föreslås som tidigare ligga på Pizzavallen, men inga fotbollsplaner kommer att tas bort förrän de har ersatts av nya i Kölängen eller vid Åsgatan i Alsike. I förslaget står också att politikerna bör överväga att låta de platser som är längst bort från stationen förbli gratis för parkering, medan p-platserna närmast stationen ska vara dyrast.
Vad det gäller trafiksystemet så kommer fyra gator och väglänkar att mata in trafik till de centrala delarna i framtiden. Enligt planerna ska Centralvägen främst fungera som infartsgata. Tidigare har det talats om en tunnel under Centralvägen i höjd med det nya kommunhuset, men de planerna har nu lagts på hyllan till förmån för förslaget om en gåfartszon med nedsatt hastighet på Centralvägen.
Gåfartszonen kommer dock inte att genomföras förrän Centralvägen har förlängts ut till Gredelbyleden. För det är först när vägen förlängs som busstrafiken kan ta en annan väg och inte behöver passera den kommande gåfartszonen på Centralvägen.
En gångtunnel planeras också under järnvägen. Den kommer att placeras strax söder om perrongen, när vägen från Ängbysidan byggs på en bro över järnvägen. På den här sidan om centrum finns också planer på att förlänga Centralvägen efter järnvägen så att den ansluter Forsbyvägen söderut.
– Utvecklingsprogrammet är inget beslut, men ett bra underlag när vi ska fatta alla beslut om mark och investeringar i de centrala delarna framöver, säger Göran Nilsson.