Företrädare för Knivsta kommun har under lång tid försökt få ett svar från Trafikverket, tidigare Banverket, angående placeringen av ytterligare två järnvägsspår. På senare tid har frågan blivit mer akut eftersom flera planerade projekt inte går att genomföra innan man vet hur nära dagens järnväg det går att bygga.
Men snart är ett besked på gång, enligt företrädare för Trafikverket.
– Vi har en dialog med Knivsta kommun och vi tittar nu på hur vi ska precisera riksintresset genom Knivsta. Vi kommer att bestämma var det är bäst att placera nya spår, däremot kommer vi inte att placera marken exakt eller gå in på vad som behöver rivas eller vad som kan vara kvar, säger Christian Mineur, samhällsplanerare på Trafikverket region öst.
Han poängterar att det i dagsläget inte finns något beslut om att bygga ut till fyra spår. Det troliga är, enligt honom, att det dröjer cirka 20 år till.
– Vi har inget uppdrag att projektera nu, men vi tror oss veta att järnvägen behöver byggas ut på sträckan Uppsala-Stockholm i framtiden om fler bostäder byggs här. Godstågs- och fjärrtågstrafiken kommer behöva separeras från övrig trafik och då behövs fler spår.
Just nu lutar det åt att det inte blir några så kallade ändspår i Knivsta. Här kommer inga tåg att kunna vända.
– Därför behövs inte så mycket utrymme kring stationen. Det blir nog en lösning med fyra spår i bredd och flera plattformar emellan, säger Christian Mineur.
Troligtvis kommer de nya spåren att placeras på västra sidan om dagens järnväg före Knivsta station från Stockholm sett. Från kyrkan kan de två nya spåren komma på varsin sida om nuvarande två spår upp till Knivsta station och på Uppsalasidan om Knivsta kan det bli mark på västra sidan om järnvägen som blir aktuell att bygga mer järnväg på.
Det finns även befintliga byggnader som ligger i farozonen ifall järnvägen byggs ut genom Knivsta. Stationshuset är en sådan byggnad. Många Knivstabor tycker att huset ger ett dåligt första intryck av deras kommun. Men fastighetens ägare, Simon Vikström, vill vänta med att rusta byggnaden tills han får besked om det blir en betald flytt av det q-märkta huset eller inte.
Christian Mineur svarar att Trafikverket ersätter alla fastighetsägare som drabbas av väg- och spårutbyggnader.
– Den dag vi behöver lösa in någon fastighet så gör vi det till marknadsmässiga priser, säger han.
Den mark som Trafikverket beslutar ska sparas för en utbyggnad av järnvägen klassas som riksintresse. Sedan måste kommunerna även ta hänsyn till hur långt från järnvägen det går att lägga olika typer av bebyggelse. Buller och exempelvis brandfarliga transporter kräver ett visst skyddsavstånd.
– Generellt är skyddsavståndet från järnväg 30 meter då det gäller kontorshus och liknande. Sedan finns andra avstånd beroende på hur och vad man bygger. Att i dag lägga exempelvis parkeringsplatser och cykelvägar närmast järnvägen kan vara bra för kommunen, eftersom sådant är lättast att flytta på, säger Christian Mineur.