"Kommun-Kim" – Knivstas satsning på chatbot igång

Knivsta kommun tog i september beslut om att satsa på en chatbot. Nu finns boten "Kommun-Kim" tillgänglig på kommunens hemsida.

Kommun-Kim ska kunna ge generella svar på frågor.

Kommun-Kim ska kunna ge generella svar på frågor.

Foto: Lise Åserud/Knivsta kommun

Knivsta2021-01-27 07:20

Chatboten är ett datorprogram som med hjälp av artificiell intelligens kan svara på frågor om kommunens verksamhet. Tanken är att boten ska kunna nås dygnet runt. Boten är en del av Knivsta kommuns arbete med att digitalisera sina tjänster.  

– Vi vill öka tillgängligheten och göra det enklare för dig som invånare att hitta information och svar på dina frågor, säger Susanne Strand, chef på Kontaktcenter vid Knivsta kommun, på kommunens hemsida.

Chatboten ska fungera som ett komplement till Kontaktcenter. I ett år ska Kommun-Kim användas, och sedan ska satsningen utvärderas för att se om den får fortsätta eller inte. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!