Kommun klarade ge gott bemötande

Det går nu lättare att få svar på frågor när man ringer Knivsta kommun.

Foto: Jens Flyckt

Knivsta2015-01-19 12:00

Däremot har väntetiderna för att få plats i äldreboende blivit längre, enligt en ny mätning från SKL (Sveriges kommuner och landsting).

Hösten 2013 ersatte Knivsta kommun sin telefonväxel med ett kontaktcenter. Här arbetar kommunvägledare som har till uppgift att hjälpa invånarna att få svar på sina frågor.

– Jag är förstås väldigt glad över vårt resultat, säger Sophia W Renemar, kontaktcentrets chef.

I den nya mätningen fick 87 procent av dem som ringde till kommunen kontakt med en handläggare vid första försöket. 78 procent fick svar på sin fråga och hela 90 procent upplevde att de fick ett gott bemötande. Det är ett klart bättre resultat än vid mätningen 2013. Då fick exempelvis bara 39 procent svar på sin fråga.

– Vårt goda samarbete med kommunens olika verksamheter är en nyckel till framgången. Det ger kommunvägledarna möjlighet att ge bra svar på väldigt många frågor, säger Sofia W Renemar bland annat.

Men det finns också två mörka moln för Knivsta kommun i den senaste kvalitetsmätningen. Både kön till barnomsorgen och väntetiden för en plats till äldreboende har ökat. Numera tar det i snitt 27 dagar att få barnomsorg efter önskat placeringsdatum och 75 dagar att få plats i ett äldreboende. Det är sämre än medeltalet för de drygt 150 kommuner som deltar i de två olika mätningarna.

– Mätningen är omfattande. Som för alla kommuner visar Knivsta både goda och mindre goda resultat. Positivt är förstås att tillgängligheten till kommunen har förbättrats. Å andra sidan ser vi att väntetiderna till särskilt boende och förskolan har ökat, säger kommunstyrelsens ordförande Klas Bergström (M).

Vad ska ni göra åt köerna till omsorgen?

– När det gäller förskolorna vet jag att det byggs för fullt så att vi snart är ikapp igen, fler äldreboenden finns däremot inget beslut om än, säger Klas Bergström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om