Det var i maj som Trafikverket meddelade att man ville utreda även ett tunnelalternativ innan man kunde ta ställning till om det ska bli en bro eller en tunnel över järnvägen i Knivsta. Nu är utredningen klar, men inget beslutsförslag har tagits fram.
– Vi tycker att det behövs kompletterande utredningar. Därför ska vi nästa år göra ett så kallat åtgärdsval. En grupp med representanter från Regionförbundet i Uppsala län, Knivsta kommun och Trafikverket ska sättas ihop för att ta ställning i frågan, säger Stig Hansson, utredare på Trafikverket i Västerås.
Bakgrunden till tvekan är de höga kostnaderna. Att bygga bort bilvägen från järnvägen kommer att kosta 200–300 miljoner kronor enligt Trafikverket och det är oklart hur stor del som kommunen ska stå för.
En planskild korsning är en förutsättning för att centrala Knivsta ska kunna utvecklas. Både byggplanerna på en arena vid Hälsohuset och nya bostäder på västra sidan om järnvägen påverkas av hur vägfrågan kan lösas.
– Men från vårt perspektiv så måste vi göra det bästa möjliga för skattepengarna och därför vill vi utreda vad som kommer att hända runt stationen framöver så att vi inte bygger en bro eller tunnel som sedan inte passar ihop med den planerade utbyggnaden till fyra spår och kanske ett framtida resecentrum vid Knivsta station, säger Stig Hansson.
Han vill att effekterna av de kommande ombyggnaderna blir tydligare innan man beslutar hur en tunnel eller bro ska dras över järnvägen.
– Dessutom har vi gjort om våra flerårsplaner. I planerna tittar vi på fördelar och nackdelar med många projekt och prioriterar de mest viktiga. Som det ser ut i dag finns korsningen med i de planer som ska verkställas senast år 2025, säger Stig Hansson.
Korsningen i Knivsta är en av få korsningar som är kvar på järnvägen mellan Stockholm och Uppsala. Innebär inte den att tågtrafiken också går mer långsamt?
– Nej, främst är det de som ska över järnvägen som får vänta. Tågen kör med reducerad hastighet förbi Knivsta station, men något större problem har vi inte just på grund av korsningen, förutom att alla plankorsningar är en extra säkerhetsrisk förstås, säger Stig Hansson.
Just nu arbetar Trafikverket med att ställa i ordning Knivsta stations plattformar inför pendeltågsstarten i december.
– Vi anpassar plattformarna för att förbättra tillgängligheten, kommunen har önskat väderskydd och vi kommer att bygga en hiss. Kommunen anpassar också trapporna, säger Stig Hansson.
Korsning utreds än en gång
Alla bilister, gångtrafikanter och cyklister som brukar fastna vid järnvägsbommarna i Knivsta får vänta lite till. Trafikverket har kommit fram till att man vill utreda frågan ännu en gång.
Foto: Erik Leijonnhufvud
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!