Christer Johansson (V) är kritisk till att man inte har lyckats anställa någon konsumentvägledare.
– Redan i våras fick jag svaret att det finns ett nu ett år gammalt beslut om att anställa någon, säger Christer Johansson.
Han fick också besked om att rekrytering pågick.
– Majoriteten kanske inte ser det här som ett problem, men jag tror att det finns ett stort mörkertal över hur många som behöver hjälp eftersom en del drar sig för att ringa kommunalrådet, säger Christer Johansson.
Varför vill de inte ha hjälp av Göran Nilsson?
– Jag tror att de vill ha hjälp av en expert i stället, säger Christer Johansson.
Han menar att det är viktigare med konsumentvägledning i dag, än vad det var förr.
– Jag tror att det nu bara är tio kommuner som saknar konsumentvägledare.
I dag finns så många avtal och lån som folk skriver på, utan att riktigt förstå innehållet. Och den som inte får hjälp tidigt kan få stora skulder, säger Christer Johansson.
Kommunalrådet Göran Nilsson (M) håller med om att det är bra om Knivsta får en konsumentvägledare.
– Även om vi, Linda Öhlin som är jurist och jag, aldrig har fått några klagomål på hur vi har hjälpt folk så är det bra om vi får en konsumentvägledare, säger han.
Hans förklaring till att det dröjt är att personalsituationen i kommunen har varit svår och att en person som de tänkt skulle få tjänsten har slutat.
– Konsumentvägledning är ingen lagstadgad verksamhet. Därför arbetar vår personal i första hand med rekryteringar till socialtjänst, skola och liknande, säger Göran Nilsson.