Kritik mot placering av fabrik: "Det är med livet som insats"

Flera av de närboende är emot Kilenkryssets planer på en fabrik – åtminstone tills vägfrågan är löst.
– Redan nu går man på vägen med livet som insats. Tunga cementbilar är direkt olämpligt. Här cyklar många barn, säger Hans Nordlund.

"Redan nu går man på vägen med livet som insats. Att bygga på med tunga cementbilar det tycker jag är direkt olämpligt", säger Hans Nordlund till höger. Till vänster i bild grannen Kristofer Kvarnström.

"Redan nu går man på vägen med livet som insats. Att bygga på med tunga cementbilar det tycker jag är direkt olämpligt", säger Hans Nordlund till höger. Till vänster i bild grannen Kristofer Kvarnström.

Foto: Maria Lindblom

Knivsta2025-05-12 05:00

I förra veckan rapporterade UNT att en fabrik för tillverkning av husdelar i betong och trä planeras utmed E4, intill Carl von Paykulls väg. 

Den smala vägen löper mellan Lagga och centrala Knivsta. Här byggs allt fler villor.

– Ja, nya hus är på gång så det blir säkert ännu fler barn här framöver. Det här är barnens skolväg. Vi märker stor skillnad sedan de byggde de nya husen i Marma. Det har blivit både högre trafikintensitet och fler barn som cyklar, säger Yvonne Nordlund.

Det finns inga mötesplatser på platsen utan större fordon som möts får backa tillbaka till denna utfart för att överhuvudtaget kunna mötas.
Det finns inga mötesplatser på platsen utan större fordon som möts får backa tillbaka till denna utfart för att överhuvudtaget kunna mötas.

Från sitt köksfönster har paret Nordlund utsikt över lastbilar, bussar, personbilar, traktorer, cyklister och gångtrafikanter.

– Man blundar när det kommer en tung lastbil och barnen kommer farande. Redan nu är det väldigt stor risk att det sker en olycka när det är så mycket tung trafik på den smala vägen, säger Hans Nordlund.

Det är just på grund av trafiksituationen som boende i Framnäs och Myrtorpet anser att en fabrik med tunga transporter inte är lämplig att placera vid vägen – åtminstone inte just nu. Bakom ansökan till kommunen står Kilenkrysset, det fastighetsbolag som köpt upp ett stort markområde öster om motorvägen.

– Kilenkrysset har köpt marken i avsikt att exploatera och vi har inget emot att det skapas arbetstillfällen i en expansiv region. Men vi tycker att de gör exploateringen baklänges, säger Kristofer Kvarnström.

"Det är bra att det skapas arbetstillfällen, men det är fel att utnyttja den här marken. Ska det byggas så är det bättre att trafikförsörja fabriken från 77:an", säger Kristofer Kvarnström till höger. Till vänster i bild Hans Nordlund.
"Det är bra att det skapas arbetstillfällen, men det är fel att utnyttja den här marken. Ska det byggas så är det bättre att trafikförsörja fabriken från 77:an", säger Kristofer Kvarnström till höger. Till vänster i bild Hans Nordlund.

De närboende anser att det mest lämpliga vore att först skapa ny industrimark intill väg 77 där det är lätt att ta sig till motorvägen, istället för intill den smala Carl von Paykulls väg.

– Senare skulle man kunna bygga nya vägar efter hand in i det nya verksamhetsområdet och till slut skulle även denna tomt längst in kunna nås av en ny industrigata för sina transporter, säger Kristofer Kvarnström som till vardags arbetar med just trafikteknik och tidigare varit gatuchef i Knivsta kommun. 

Framnäs kan bli en bullerby i dubbel bemärkelse om det blir mer trafik. "På Carl von Paykulls väg blir det ofta potthål och gupp eftersom vägen saknar dike framför vårt hus. Varje gång en släpvagn eller liknande åker på ett av guppen så bullrar det", berättar Yvonne Nordlund som avböjt att vara med på bild.
Framnäs kan bli en bullerby i dubbel bemärkelse om det blir mer trafik. "På Carl von Paykulls väg blir det ofta potthål och gupp eftersom vägen saknar dike framför vårt hus. Varje gång en släpvagn eller liknande åker på ett av guppen så bullrar det", berättar Yvonne Nordlund som avböjt att vara med på bild.
"Tittar man på det hållbara resandet som vi ska göra, så är det många som cyklar den här vägen och vi har nära till bussarna vid bussterminalen i Ar, men ska vi behöva ta bilen till bussen för att vägen blir så osäker att gå och cykla utmed?", säger Kristofer Kvarnström.
"Tittar man på det hållbara resandet som vi ska göra, så är det många som cyklar den här vägen och vi har nära till bussarna vid bussterminalen i Ar, men ska vi behöva ta bilen till bussen för att vägen blir så osäker att gå och cykla utmed?", säger Kristofer Kvarnström.
Kristofer Kvarnström och Hans Nordlund på Carl von Paykulls väg i Knivsta.
Kristofer Kvarnström och Hans Nordlund på Carl von Paykulls väg i Knivsta.
Kristofer Kvarnström och Hans Nordlund på Carl von Paykulls väg i Knivsta.
Kristofer Kvarnström och Hans Nordlund på Carl von Paykulls väg i Knivsta.

Efter att Kilenkrysset ansökte om förhandsbeskedet för fabriken har Knivsta kommun fått in många synpunkter från närboende. De allra flesta är oroade för trafiksituationen, medan andra befarar att vattnet i Valloxen ska bli smutsigare.

Jan Persson, vd på Kilenkrysset, kommenterar de närboendes synpunkter:

– Det är alltid några som klagar då nytt ska byggas. Det är ganska normalt. Men om cirka 40 personer klagar i en kommun som Knivsta, som har över 20 000 invånare, så tycker vi inte att det är så mycket. Vi har exempelvis inte fått några synpunkter från vare sig Trafikverket eller Vattenfall som också har yttrat sig om planen, svarar Jan Persson.

Anders Solberg, exploateringschef på bolaget, kommenterar vattenkvalitén i sjön Valloxen:

– Vi har oerhört hårda krav på oss när det gäller vatten. Det som ställer till det mest för sjön är ju jordbruket. Tar man bort jordbruksmark då blir det renare vatten. Vi får absolut inte släppa ut något som gör vattnet mer förorenat än vad det är i dag.

Hans Nordlund och hans grannar håller ändå fast vid att den föreslagna placeringen av fabriken är olämplig.

 – Vi som bor här tycker att kommunen ska säga nej. Det är direkt olämpligt att fylla på Carl von Paykulls väg med mer tung trafik, när Kilenkrysset äger bättre mark. En fabrik passar sämre här där det är så många bostäder. Vid exempelvis bergtäkten är det inga som bor.

Karta: Carl von Paykulls väg
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!