Långa köer vid avfarterna i Knivsta
Avfarterna till Knivsta räcker inte längre till. Ibland blir det kö ända upp på motorvägen under eftermiddagarna.
Så här kan det se ut på motorvägsavfarten från Stockholmshållet på eftermiddagen.
Foto: Maria Lindblom
För en tid sedan skrev han därför till Knivsta kommun för att be om hjälp. Svaret blev att allt som har med E 4 att göra är Vägverkets ansvar och att Knivsta kommun redan har påtalat problemet vid en träff med Vägverket, utan resultat.
Men Ove Engström hävdar att man med enkla medel kan få bort köerna på motorvägsavfarten från det norrgående körfältet.
Det som händer nere på väg 77 är nämligen att många Knivstabor har börjat köra åt höger för att komma ut på vägen.
- En del bilister svänger höger mot Rimbo, fastän de ska mot Knivsta. Sedan vänder de borta vid Brunnby gård och Brunnbybadet, vilket medför att det blir ännu svårare att komma ut på 77:an för dem som står och väntar på motorvägsavfarten, säger Ove Engström.
Han och några andra pendlare tycker att motorvägsavfarten ska få en skylt som betyder lämna företräde i stället för som nu en stoppskylt ut mot väg 77. Ett annat förslag är att rita om linjerna så att det blir två filer på avfarten i stället för en.
- Pratet om att det skulle bli för dyrt stämmer alltså inte. De behöver inte bygga om hela avfarten, bara byta ut en skylt och det borde inte kosta så mycket, säger Ove Engström som till och med är beredd att samla in pengarna om det skulle behövas.
På den andra avfarten, den från Uppsala är det också ganska så trångt på eftermiddagarna, men här finns redan två filer och stoppskylten behövs eftersom motorvägsbron skymmer sikten.
- Nu har vi fått svar från Vägverket om att länsstyrelsen måste vara med och besluta om en ny skylt från Stockholmshållet. Men om det inte blir något av planerna där så tänker vi fortsätta att jobba med den här frågan, säger Ove Engström.
Magnus Axelsson på Vägverket region Mälardalen säger att han inte har kännedom om problemet med avfarterna i Knivsta.
- Det enda jag har hört är att det saknas kilar, så att man måste bromsa på motorvägen innan man kör in på avfarten. Men det är klart att ju fler som flyttar till Knivsta, desto mer tryck blir det även på avfarterna. Vi får titta på hur det ser ut, säger han.
Att ta bort stoppskylten ser även han som ett möjligt alternativ.
- Det skulle göra att trafiken flyter snabbare, men säkerheten blir inte lika hög. Vi får åka ut till platsen och titta på hur det ser ut där innan något kan beslutas, säger Magnus Axelsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!