När man åker tåg finns det en risk för förseningar av olika anledningar. En station i Uppsala län som har ett känt problem hos Trafikverket är Knivsta, där de gemensamma krafterna hos vatten och jord slår ihop sig. Boven bakom att tågen ibland saktar in vid Knivsta är nämligen leran.
– När vatten tränger upp till jorden blir grunden ostadig och konstruktionen blir lerig, säger Mikael Olsson, delprojektledare för Stockholm nord på Trafikverket.
Anledningen är att grundvattennivån är hög i området och i kombination med lera i marken gör det att spåret blir osäkert. När det blir lerigt i marken under banöverbyggnaden blir det svårare för konstruktionen att klara av tyngden från alla tåg. Grunden blir helt enkelt mer ostadig.
– I den bästa av världar hade det varit urberg, då händer ingenting, säger Stefan Lindgren som är avdelningschef för underhåll i region öst på Trafikverket.
Vid Knivsta sitter det två riktmärken uppe som visar var detta underjordiska problem befinner sig, och mellan de båda riktmärkerna är perrongen. Närmare bestämt sidan där södergående tåg mot Stockholm ska stanna.
– Vi gör säkerhetsbesiktningar med jämna mellanrum, säger Stefan Lindgren.
Det utförs mätningar sex gånger om året och då tittar man på hur spåret ligger. Entreprenörer utför även besiktning 3–6 gånger per år.
– Lokförare märker också om det är något fel, för de åker här så ofta. De rapporterar om det är minsta känning som inte är normal när de kör, säger Mikael Olsson.
Om problemet uppstår behöver tågen ibland sakta in när de passerar Knivsta, och i vissa fall stängs spåret av och en underhållsentreprenör kallas in. Detta innebär att vissa tåg från båda riktningarna får dela på samma halva av perrongen, medan andra tåg måste passera helt.
– Man hanterade detta 2018. Man gjorde dränering. Det innebär att man med rör leder bort vattnet. Det stod sig ett tag men återkom 2021. Nu är det återkommande runt fyra gånger varje år. Det är speciellt vanligt under blöta perioder, säger Mikael Olsson.
En ny restaurering av spåret planeras men först behöver det göras en teknisk undersökning. En undersökning är på gång att startas men det finns ingen tidsplan för den.