Oenighet om nya spår i Knivsta

Trafikverket och Knivsta kommun har olika uppfattning om hur antalet järnvägsspår ska byggas ut genom kommunen.

Knivsta2010-11-24 19:08

Nyligen fick Knivsta kommun en skrivelse från Trafikverket där det beskrivs hur Ostkustbanan, som går rakt genom Knivsta, ska byggas ut från tvåspårig tågtrafik till fyrspårig. Enligt förslaget kommer de två nya spåren att läggas på västra sidan om dagens befintliga spår, förutom genom Knivsta tätort där spåren placeras på vardera sidan om dagens spår.

Kommunstyrelsens politiker vill däremot spara all mark på östra sidan om spåret i tätorten.
– Planeringsförutsättningarna har förändrats efter att vi beslutade att bygga en fritidsanläggning bakom Hälsohuset. Men det är inte säkert att oenigheten mellan oss och Trafikverket är så stor, säger kommunstyrelsens ordförande Göran Nilsson (M).

Att antalet spår ska byggas ut är båda parter helt överens om. Detta för att få bort de trafikproppar på både järnväg och gator som uppstår i centrala Knivsta i dag. I tjänstemännens skrivelse till Banverket står också att skälet till att de två nya spåren bör förläggas på västra sidan är att så stort utrymme som möjligt bör finnas på den östra sidan för angöringar till den planerade nya vägbron över järnvägen. Dessutom behövs utrymme för ramper till ny gång- och cykeltunnel under järnvägen alternativt ramper till ny gång- och cykelbro strax söder om befintlig perrong.
– Jag tror att vi kan komma överens med Trafikverket. Kanske det går att förskjuta stället där spåren ska gå på vardera sida om nuvarande spår, så att den punkten hamnar utanför tätorten, säger Göran Nilsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om