Videon är inte längre tillgänglig
Det tycker Anders Eskhult (C) med anledning av dödsolyckan i Knivsta i lördags.
– Det var nu 4–5 år sedan som Knivsta kommun för första gången bad Trafikverket bygga om E4-avfarterna. Det är otroligt tråkigt att det ska behöva hända en så allvarlig olycka innan man hunnit genomföra ombyggnaden, säger Anders Eskhult, vice ordförande i kommunens samhällsutvecklingsnämnd.
Som UNT tidigare rapporterat avled två personer efter en kollision i lördags i korsningen mellan motorvägsavfarten från Stockholmshållet och väg 77.
Nyligen ändrade Trafikverket stoppskylten till väjningsplikt för dem som ska ut på väg 77.
– Jag tror inte att det har blivit fler olyckor efter att skylten ändrades, men flera liknande olyckor har skett här. Därför är det ett problem att vägen från Norrtäljehållet är bred som en 110-väg precis innan man kommer in i Knivsta. Det inbjuder till för höga farter, säger Anders Eskhult.
Han säger att Trafikverket för två år sedan sa att de skulle prioritera ombyggnaden av avfarterna i Knivsta, men att politikerna i regionförbundet med flera sedan beslutade att satsa på väg 288 och väg 55 i stället.
I maj startar Trafikverkets bygge av droppformade mellanting mellan korsning och rondell vid båda avfarterna. Ombyggnaden tror Anders Eskhult blir bra, även om han anser att den kunde ha gjorts tidigare eftersom en kostnad på cirka 20 miljoner kronor är relativt liten i verkets stora budget.
– Man kan tycka vad man vill om rondeller, men de sänker farten så att de kollisionerna som ändå sker inte blir lika kraftiga. Senaste löftet var att ombyggnaden ska starta i maj. Vi hoppas att det blir så, säger Anders Eskhult.