Oro för placering av tågdepå

Den nya järnvägsdepån får under inga förhållanden påverka tågtrafiken mellan Uppsala och Stockholm negativt. Den synpunkten framför Arlandakommunerna i ett brev till Trafikverket.

Knivsta2011-05-12 08:49

– Det är jättebra att det blir en depå i någon av våra kommuner, men vi vill med vårt brev påpeka att det är viktigt att den byggs på en plats där det inte redan är trångt, säger Knivstas kommunalråd Göran Nilsson (M).
Han är en av företrädarna för kommunerna i Arlandasamarbetet, det vill säga Upplands Väsby, Sigtuna, Vallentuna och Knivsta kommuner.

De tycker att ett läge norr om Märsta skulle vara en bra placering för en tågdepå. Bland de andra förslag som Trafikverket fått in finns ett läge norr om Arlanda och ett förslag om att bygga anläggningen vid kommungränsen mellan Knivsta och Uppsala.

Depån behövs eftersom det om några år förväntas bli brist på lokaler för skötsel och underhåll av både regional- och fjärrtåg. Verkstaden kommer att serva tåg även från andra delar av landet. En fördel med depån är att den kommer att ge fler arbetstillfällen i området.
– En annan fördel är att det är bra för oss som bor här att det finns en depå i närheten när tåg blir skadade. Då går det snabbare att åtgärda fel som uppstår på tågen, säger Göran Nilsson.

Oron däremot gäller framför allt om tågdepån skulle placeras så att den blir ytterligare en propp på vägen mellan Stockholm och Uppsala.
– Som alla känner till är det redan ytterst trångt på spåren. Därför är det viktigt att kapaciteten inte påverkas negativt, säger Göran Nilsson.
I stället tycker han och övriga i gruppen att kapaciteten måste öka, bland annat vill de att fler spår ska byggas på sträckan så snart som möjligt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om