Rådgivningen tillbaka

Knivsta kommun ska få egen konsumentrådgivning igen. I dag är det kommunalrådet som sitter och svarar på telefonsamtal om trasiga bilar och fuskbyggen.

Knivsta2010-04-21 09:52


Vänsterpartiets gruppledare Christer Johansson undrar i en skriftlig fråga till kommunstyrelsens ordförande och kommunalrådet Göran Nilsson (M) varför Knivsta saknar konsumentvägledning. Christer Johansson tycker att företagen i kommunen omhuldas, medan det är tyst när enskilda invånare hamnar i svårigheter.

"Knivsta köpte de första åren som egen kommun konsumentvägledning av Uppsala kommun. Sedan ett antal år finns inte den möjligheten och de som önskar hjälp i dag hänvisas till kommunalrådet", skriver Christer Johansson som påpekar att 263 av landets 290 kommuner hjälper sina invånare med konsument­ärenden.
Göran Nilsson svarar att man redan har beslutat att Knivstaborna ska få en egen konsumentrådgivning igen.
- Vi har beslutat att vi ska återinföra det, men beslutet har vi inte hunnit verkställa än.

Varför är det du som svarar på konsumentfrågor?
- Syftet var att jag skulle undersöka hur många som ringer. Jag kommer att göra det fram till att vi får egen konsumentvägledning igen, säger Göran Nilsson.
Kan du svara på konsumentfrågor?
- Några har jag kunnat hjälpa vidare, men syftet var att undersöka hur stort intresset är och det har blivit ett ökat intresse för att få hjälp. Problem med telefonförsäljning, trasiga bilar och fuskbyggen är sådant som ökat, säger Göran Nilsson.

Varför behöll ni inte tjänsten ni köpte av Uppsala kommun?
- Det var för att inte så många använde tjänsten, men nu finns som sagt ett ökat behov igen, säger Göran Nilsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om