Sena sopfakturor retar Knivstabor

Många Knivstabor har den senaste veckan hört av sig till Knivsta kommun angående sophämtningsfakturan. Räkningen kom så sent att man bara hade två dagar på sig att betala.

Knivsta2012-06-11 11:59

– På fakturan stod det ”Faktura kopia”, vilket tyder på att kommunen borde ha haft en chans att ändra datum eller bifoga en förklaring där man även anger ändrat förfallodatum, säger Sven Larsson, en av de Knivstabor som fått räkningen.

Han tycker att fakturorna skulle ha stoppats eller att kommunen skulle ha skickat med en förklaring till dem som drabbats.
– Jag skrev till kommunen och fick som svar en hänvisning till www.knivsta.se, men alla har knappast tillgång till internet, dessutom var texten så liten att man missade den, skriver Sven Larsson.

Irene Mårtensson som jobbar i kommunaltekniks kundtjänst på Knivsta kommun, har tillsammans med sina två kolleger fått många samtal om fakturorna de senaste dagarna.
– Sammanfattningsvis handlar det om ett tekniskt problem som vi ber så hemskt mycket om ursäkt för och som vi hoppas aldrig kommer att hända igen.

I vanliga fall skickar kommunen filen till Posten som skriver ut fakturorna. Men den här gången fastnade filen på vägen på grund av en uppdatering som gjorts i kommunens it-system.
– När fakturorna väl kom ut ur systemet så gick det inte att stoppa utskicket eller att skicka med något meddelande eftersom allt är automatiserat. Alla fakturor är original, även om det står kopia på dem. Vi har flyttat fram betalningsdatumet till 30 juni så att felet inte ska drabba någon, säger Irene Mårtensson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om