– Det finns stort behov av utökad depåkapacitet nordost om Stockholm, både för pendeltågstrafik och annan trafik, säger Åsa Dahl, på Jernhusen, ett bolag som äger, förvaltar och utvecklar de flesta stationerna och underhållsdepåerna längs den svenska järnvägen.
Bakgrunden till att det behövs en ny depå är att pendeltågstrafiken snart kommer att byggas ut både i Stockholm, förbi Arlanda och till Uppsala. I Stockholm sprängs för Citybanan, en sex kilometer lång järnvägstunnel under staden som ska stå klar 2017. Nästa år börjar en utbyggnad av spåren mellan Barkarby och Kalhäll, vilket kommer att förbättra tågtrafiken för dem som bor i Bålsta och Enköping. Och förlängningen av SL:s pendeltågslinje från Älvsjö till Arlanda, Knivsta och Uppsala kommer att smygstarta redan i december 2012 då sträckan fram till Arlanda börjar trafikeras. Samtidigt ska järnvägen bli fyrspårig förbi Knivsta, vilket kommer att innebära mindre problem även för SJ:s tåg.
”... en bedömning har gjorts om ett med upp till 50 procent utökat behov av ytterligare fordon som i sin tur genererar ett utökat depåbehov”, står det i SL:s styrelses senaste protokoll angående depåbeslutet.
SL har därför nu gått ut med en offentlig upphandling och i de direktiven står att depån ska ligga i Sigtuna. Först fanns planer på att bygga ut depån i Upplands-Bro kommun, men det skulle enligt beslutet eventuellt ge onödiga störningar och många tomkörningar på spåren bort mot Uppsala län. En ny depå i Sigtuna beräknas på sikt även kunna ta hand om underhåll, service och uppställning av fler tågset än SL:s.