14 april förra Äret avslöjade UNT att tvÄ busschaufförer, som Àven var lokala skyddsombud, fick sina provanstÀllningar avslutade i förtid av den nya arbetsgivaren Mohlins bussar. Skyddsombuden hade öppet kritiserat arbetsmiljön vid bussdepÄn i Knivsta.
Ett Är senare Àr de fortfarande arbetslösa, trots att busschaufför Àr ett bristyrke.
â Vi kommer inte in pĂ„ arbetsmarknaden igen. Jag fick ett jobb som timanstĂ€lld, men en kollega kĂ€nde igen mig och sedan fick jag inte fler timmar. Mohlins bussar har förstört mitt arbetsliv och en del av mitt privatliv ocksĂ„. Som tur Ă€r har jag en stor familj som stöttar mig, sĂ€ger en av förarna som vill vara anonym för att inte riskera framtida anstĂ€llningar.
Efter uppsÀgningen har han sökt flera jobb och Àven varit pÄ anstÀllningsintervjuer.
â Mina tidigare arbetsledare och kollegor vet att jag Ă€r en grymt bra bussförare. Jag vill bara göra mitt jobb och tĂ€nker inte ta nĂ„got nytt fackligt uppdrag, sĂ€ger han.
Fackförbundet Kommunal menade att uppsÀgningarna var olagliga och ett brott mot föreningsrÀtten eftersom skyddsombuden bara tagit strid för personalens arbetsvillkor. Mohlins bussar ansÄg tvÀrtom att uppsÀgningarna inte alls hade att göra med deras fackliga engagemang, utan att chaufförerna misskött sitt arbete.
Förhandlingarna mellan fack och arbetsgivare avslutades i oenighet och i höstas meddelade Kommunal att de inte tÀnkte driva Àrendet vidare till Arbetsdomstolen eftersom man inte trodde sig kunna vinna en rÀttsprocess. Den arbetslöse bussföraren sÀger att han mest av allt Àr besviken pÄ Kommunal.
â Jag visste inte att det kunde bli sĂ„ illa att vi skulle förlora vĂ„ra jobb.
Kan du Ängra nÄgot?
â Nej, jag Ă„ngrar ingenting som vi gjorde som skyddsombud. Det var vĂ„rt uppdrag att rapportera arbetsmiljöbrister pĂ„ arbetsplatsen och det Ă€r det vi har gjort. Jag Ă€r bara jĂ€ttebesviken pĂ„ facket som jag anser har svikit oss som medlemmar och som skyddsombud.
Förutom att personalutrymmet dömdes ut av skyddsombuden ansÄg de att bussföretaget, som bland annat ansvarar för UL:s skoltrafik i lÀnet, försökte begrÀnsa förarnas rÀtt till pauser och anvÀnde sig av otrygga anstÀllningar för att tysta kritiken.
Efter att UNT berÀttat om situationen vid KnivstadepÄn kontaktades vi av ytterligare tvÄ busschaufförer som hÀvdar att de inte fick fortsÀtta jobba eftersom de vÄgat kritisera sin arbetsgivares personalpolitik.
En av förarna pĂ„stĂ„r att Mohlins bussar medvetet ârensat utâ tim- och provanstĂ€llda som var fackligt anslutna och vĂ„gat stĂ€lla krav. I ett mejl till UNT skriver han att de busschaufförer som jobbar kvar i Knivsta nu Ă€r âskitskraja och lyder minsta vink ifrĂ„n företagetâ.
Den andre föraren berÀttar att han muntligen lovats fast anstÀllning, men sedan nekats. Orsaken ska ha varit att chefen Àndrade sig dÄ han fick veta att föraren skulle bli pappa. Anklagelserna tillbakavisas dock av Mohlins bussar.
UNT har sökt Kommunals representanter som inte har Äterkommit. Fackförbundets presstjÀnst meddelar att man inte uttalar sig i enskilda fall, men skriver i ett mejl att "det alltid Àr svÄrt att driva fall dÀr enskilda arbetstagare har haft provanstÀllningar. Arbetsgivaren har alltsÄ rÀtt att avsluta en provanstÀllning i förtid av i stort sett vilken anledning som helst".
Trots att facket valde att inte stÀmma bussföretaget för brott mot föreningsrÀtten bestÀmde sig tre av förarna för att med hjÀlp av jurister driva Àrendet vidare. Men det visade sig till slut bli för dyrt.
â Vi fick garantier frĂ„n juristerna att vi hade bra argument och skulle kunna vinna en rĂ€ttsprocess mot Mohlins bussar. Men eftersom vi var arbetslösa vĂ„gade vi inte chansa, sĂ€ger ett före detta skyddsombud.