Johan Unnebo bor med sina små barn i en av kommunala bostadsbolaget Knivstabostädernas lägenheter på Centralvägen. Häromdagen var han ledig och såg fram emot en lugn dag i hemmet med barnen. Men tidigt på morgonen började en hantverkare att bila i golvet i lägenheten ovanför.
– Det bullrade så högt och skakade att vi inte kunde vara kvar hemma. Barnen blev rädda av det höga ljudet så jag fick åka med dem till mina föräldrar i stället, säger Johan Unnebo.
Enligt honom hade varken bostadsbolaget eller hantverkaren i förväg informerat om att man skulle borra en golvbrunn under dagen.
När familjen sedan kom hem till lägenheten vid 18-tiden på kvällen, hörde Johan Unnebo ett pysande ljud från badrummet. När han öppnade dörren mötte honom betongbitar, porslinsbitar och damm i badrummet. Toalettstolen var sönderslagen och golvet var vattenfyllt.
– Det är klart att jag blev lite chockad, men det första jag tänkte var att jag skulle få stopp på vattnet, för det var på väg att rinna ut i lägenheten, säger Johan Unnebo.
Inte heller denna gång fanns någon lapp eller telefonmeddelande från hantverkaren eller Knivstabostäder.
Johan Unnebo ringde Knivstabostäder nästkommande dag och inom något dygn var de på plats för att laga toalettstolen. Taket lagade en målare under torsdagen.
– De var snabbt på plats och allt är bra nu, förutom att ett av mina barn blivit lite rädd för att gå på toaletten i det badrummet, men som tur är så har vi en toalett till, säger Johan Unnebo.
Så här i efterhand tycker han det värsta är att något av barnen kunde ha suttit på toaletten just när betongen som slog sönder toalettstolen kom farande ner från taket.
Att hantverkare missbedömer tjockleken i golv och borrar igenom ända ner till grannen är mycket ovanligt, enligt bland andra PG Nyström, jurist på Hyresgästföreningen.
– Men det är också ovanligt att hyresvärden inte hör av sig efter att en hantverksskada har skett. Det borde de ha gjort, säger han.
Hans-Petter Rognes, ny vd på Knivstabostäder, svarar att det är en entreprenör som genomfört arbetet i lägenheten ovanför Johan Unnebo och att han inte kände till vad som hänt.
– Man ska sätta stöd i badrummet i lägenheten under när man borrar golvbrunnar. Vi kommer nu att se över vilka rutiner entreprenören har. Vi kommer också att kontakta hyresgästen och be om ursäkt, säger Hans-Petter Rognes.