Trafikverket backar om bro över jÀrnvÀgen

Nyhet. Trafikverket backar om bron över jĂ€rnvĂ€gen som enligt planerna skulle stĂ„ klar senast Ă„r 2017. IstĂ€llet undersöks möjligheterna att bygga en tunnel under den nuvarande jĂ€rnvĂ€gsövergĂ„ngen.Det Ă€r osĂ€kert om den gamla tidsplanen hĂ„ller.

Knivsta2014-02-18 16:01

 I trafikplanen för Knivsta frĂ„n 1994 presenterades tvĂ„ lösningar, bro eller tunnel, istĂ€llet för jĂ€rnvĂ€gsövergĂ„ngen som Ă€r en flaskhals för trafiken. År 2007 genomfördes Knivsta kommun och dĂ„varande Banverket en idĂ©studie. TvĂ„ Ă„r senare undertecknade Knivsta kommun, Banverket, Regionförbundet i Uppsala en avsiktsförklaring om en ny jĂ€rnvĂ€gsbro i förlĂ€ngning med SödervĂ€gen.

Men nu backar Trafikverket. Anledningen Àr att kostnaderna för bron Àr större Àn vad man tidigare rÀknat med.
 -Vi tittar dĂ€rför pĂ„ möjligheterna att bygga en tunnel under dagens jĂ€rnvĂ€gsövergĂ„ng. Vi har nyligen gjort geologiska undersökningar pĂ„ platsen. Vi mĂ„ste ha ett bra tekniskt underlag för att kunna rĂ€kna ut kostnaderna, sĂ€ger Trafikverkets projektledare Ola Björklin.

Trafikverket bedömer att det geologiskt sett Àr möjligt att bygga en tunnel. Ola Björklin sÀger att projektet befinner i förstudiestadiet och att det Àr för tidigt att diskutera kostnaderna.

Bron var planerad att stÄ klar senast 2017. HÄller tidsplanen?

-Den frÄgan Àr svÄr att besvara. I och med att vi tittar pÄ ett nytt förslag Àr det inte sÀkert att den gamla tidsplanen hÄller. Men i dagslÀget kan jag inte uttala mig om det blir förseningar, sÀger han.

Det Àr ganska trÄngt runt jÀrnvÀgsövergÄngen och CentralvÀgen. Hur ska ni fÄ plats med en tunnel?

-Vi har inte tittat pÄ detaljerna Ànnu. Men tanken Àr att tunneln ska ansluta till gator och trottoarer pÄ ett rimligt sÀtt. Om allting gÄr som det ska sÄ har vi en uppfattning om det i slutet av Äret, sÀger Ola Björklin.

KommunalrĂ„det Göran Nilsson (M) informerade kommunstyrelsens ledamöter om Trafikverkets beslut vid det senaste mötet. Även om bron hade byggts sĂ„ skulle det ha behövts en tunnel för gĂ„ngtrafikanter och cyklister, enligt honom.

Hur pÄverkar beslutet utvecklingen av SÄgenomrÄdet?

-Det pÄverkar inte sÄ mycket. SÄgen lever sÄ att sÀga sitt eget liv. DÀremot pÄverkas utbyggnaden av Tarv eller Nydal. Vid en framtida utbyggnad av omrÄdet Àr det önskvÀrt att de boende inte enbart Àr hÀnvisade till Gredelbyleden, utan Àven har en nÀrmare överfart, sÀger Göran Nilsson.

Enligt idéstudien frÄn 2007 passerar 220 tÄg om dygnet. 198 Àr persontÄg och övriga 22 tÄg Àr godstÄg. Högsta tillÄtna hastighet för tÄgen förbi korsningen Àr 160 kilometer i timmen.
Den 17 oktober 2007 klockan 7.45-8.45 var bommarna nere för biltrafik i 60 procent av tiden.
ÖvergĂ„ngen pĂ„verkar tĂ„gtrafiken pĂ„ strĂ€ckan negativt. För att jĂ€rnvĂ€gstrafiken och antal stopp pĂ„ strĂ€ckan ska kunna öka krĂ€vs att dagens övergĂ„ngs byggs bort.
Banverket, som idag heter Trafikverket, anser i idéstudien att plankorsningar som i Knivsta ska minskas för att minska risken för skador och dödsfall.

 KĂ€lla: IdĂ©studie. Planskild korsning i Knivsta.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om