I flera Är har boende lÀngs lÀnsvÀg 1045, eller TrunstavÀgen som den Àven kallas, krÀvt att lÀnsstyrelsen ska sÀnka hastigheten frÄn 70 till 50 kilometer i timmen, samt 30 förbi Alsike prÀstgÄrd. Det har UNT berÀttat tidigare.
Den olycksdrabbade landsbygdsvÀgen Àr fem kilometer lÄng och slingrar sig vÀsterut frÄn Knivsta centrum till lÀnsvÀg 255. PÄ vissa strÀckor Àr den endast 3,5 meter bred. HÀr passeras bland annat sju hÀstgÄrdar, jordbruk och en handelstrÀdgÄrd.
â VĂ€gen förbi vĂ„r gĂ„rd Ă€r extremt smal och kurvig sĂ„ hĂ€r kan man i princip inte köra 70. Om man Ă€ndĂ„ försöker blir det farligt för oskyddade trafikanter, sĂ€ger Marie Wrande och berĂ€ttar om en hĂ€ndelse för nĂ„gra Ă„r sedan dĂ„ olyckan var nĂ€ra.
â Jag och min dotter leder var sin hĂ€st över vĂ€gen. Precis innan vĂ„r uppfart Ă€r det en skarp kurva och ett backkrön och bilen som kommer i hög hastighet hinner nĂ€stan inte stanna.
Föraren tvÀrnitar och Marie Wrande och dottern stÄr kvar med hjÀrtat i halsgropen.
Trebarnsfamiljen har förutom hÀstar Àven fÄr. Nu under sommaren korsas vÀgen dagligen mot sommarbetet. Oron för att en olycka ska intrÀffa Àr stÀndigt nÀrvarande. Sedan familjen flyttade hit 2016 har tre katter blivit överkörda vid utfarten.
Men störst Àr oron för att nÄgot ska hÀnda barnen, som Àr i yngre tonÄren. NÀr 15-Äriga dottern tar en ridtur fÄr hon sÀllskap av sin mamma.
â Och jag eller min man följer alltid med nĂ€r barnen ska cykla nĂ„gonstans. Jag kĂ€nner mig inte trygg med att de cyklar sjĂ€lva lĂ€ngs vĂ€gen. Det Ă€r trĂ„kigt, nĂ€r man bor pĂ„ landet borde barnen kunna cykla sjĂ€lva till grannarna eller till och med in till Knivsta centrum nĂ€r de blivit större, sĂ€ger Marie Wrande.
En augustikvÀll för ett Är sedan krockade en personbil med en UL-buss ett par kilometer bort. Kollisionen var mycket kraftig och den 19-Ärige bilföraren avled. I bilen satt Àven tvÄ jÀmnÄriga kamrater som skadades allvarligt. Ingen busspassagerare skadades.
Det Àr omöjligt att veta, men kanske hade utfallet av olyckan blivit annorlunda om fordonen som krockade kört lÄngsammare. Enligt Tomas Fredlund, trafiksÀkerhetsanalytiker pÄ Transportstyrelsen, Àr skillnaden stor i skadeeffekt om hastigheten Àr 50 i stÀllet för 70 km/tim vid en trafikolycka.
â Vid en frontalkrock Ă€r det en oerhört stor skillnad, sĂ€ger han och pĂ„pekar att i en modern bil med alla sĂ€kerhetssystem Ă€r möjligheten att överleva en krock i 70 km/tim generellt âhyfsat godâ.
Men att krocka med en buss försÀmrar oddsen betydligt.
â Fordonens viktförhĂ„llande har mycket stor betydelse. Vid en krock med en buss blir hastighetsförĂ€ndringen sĂ„ mycket större, sĂ€ger Tomas Fredlund.
Det Àr lÀnsstyrelsen som kan besluta om hastighetssÀnkningar pÄ 70-vÀgar utanför tÀtbebyggt omrÄde. Inför beslutet, som vÀntas i mÄnadsskiftet augusti/september, har bÄde Knivsta kommun och Trafikverket yttrat sig. Kommunen har inget att invÀnda mot att hastigheten sÀnks.
Men Trafikverket, som Àr den tyngsta instansen, sÀger nej.
âVĂ„r sammanvĂ€gda bedömning Ă€r att det inte finns nĂ„gra förhĂ„llanden som Ă€r dolda eller kan missbedömas pĂ„ strĂ€ckan och vi anser sĂ„ledes att bashastighet 70 km/tim ska gĂ€lla fortsattâ, skriver myndigheten som menar att det alltid Ă€r bilförarens ansvar att anpassa hastigheten efter rĂ„dande vĂ€gförhĂ„llande.
Enligt Trafikverket kan vĂ€gen betraktas som âsjĂ€lvförklarandeâ eftersom det Ă€r âenkeltâ att upptĂ€cka bostadshus och utfarter lĂ€ngs strĂ€ckan. Bilförare bör Ă€ven förstĂ„ att barn eller andra oskyddade trafikanter kan tĂ€nkas uppehĂ„lla sig pĂ„ eller bredvid vĂ€gen, stĂ„r det i yttrandet.
Marie Wrande hÄller inte med Trafikverket.
â Att bilister sjĂ€lva ska fatta hur lĂ„ngsamt man mĂ„ste köra Ă€r ett löjligt argument. DĂ„ skulle man ju inte behöva ha nĂ„gra hastighetsbegrĂ€nsningar nĂ„gonstans, sĂ€ger hon.
Trafikverket menar dock att mÄnga bilister ÀndÄ inte följer hastighetsbegrÀnsningar som inte kÀnns logiska.
â Det kan ju stĂ€mma pĂ„ vissa delar av vĂ€gen dĂ€r den Ă€r rak och inte sĂ„ mĂ„nga bor. SĂ„ ett alternativ Ă€r att bara sĂ€nka hastigheten frĂ„n Alsike prĂ€stgĂ„rd till vĂ€g 255, sĂ€ger Marie Wrande.
Enligt Transportstyrelsens statistik har 16 trafikolyckor med personskador intrÀffat pÄ vÀg 1045 sedan 2018. Totalt har 23 personer skadats och en omkommit under femÄrsperioden. Drygt hÀlften av de skadade var oskyddade trafikanter, alltsÄ fotgÀngare (4), cyklister (4), mopedister (4) och en mc-förare.